Narnia - næsten en tegnefilm

"Narnia 3D - Morgenvandrerens rejse"

5
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Kulisserne er i vid udstrækning lavet som computeranimation. Ja faktisk er der alt for meget tegnefilm i denne tredje udgave af eventyrerne fra Narnia.

Så er vi tilbage i Narnia for fulde sejl. Ja: Fulde sejl. Dette er en roadmovie til vands. Vi er i farvandet øst for Narnia i denne tredie film, der er filmatiseringen af den femte Narnia-fortælling. Her sejler vi rundt i et farvand besat af ondskab. Hovedpersonerne er som sædvanlig Pevensie-børnene. Men kun de to yngste: Edmund og Lucy. De to ældste er væk fra denne fortælling. Storebror Peter studerer i USA. Storsøster Susan er på ferie. Til gengæld har de deres utålelige fætter Eustace med. Og han er en pestilens. Han er uforskammet, selvoptaget, bedrevidende, egenrådig og superegoistisk. Faktisk kan han ikke bruges til noget som helst, men ved et uheld drages også han ind i Narnia sammen med Edmund og Lucy. Og vel at mærke ind i et Narnia, han ikke tror på. Bemærk ordet "tror". Tro er vigtig i Narnia. Og det er vigtig for den dybt religiøse forfatter C.S. Lewis, som har skrevet sine i alt syv børnebøger om Narnia som en allegori eller gendigtning af Bibelhistorien. Ikke at bøgerne er kristent missionerende. Men ordet tro er overalt vigtigt. Man skal have sin barnetro på Narnia, præcis som man skal have sin voksentro på Gud og hvad dertil hører. Mener Lewis. Og i denne films slutscene, hvor vi får at par borgerlige, opdragende ord fra løven Aslan, inden børnene sendes tilbage til den virkelige verden, er budskabet også, at vi mødes igen, hvis vi tror på det. Jo: Der er masser af religion i Narnia, men det bliver aldrig anmassende. Det er lagt som en fin, naturlig bund for filmens fortælling. Denne tredje Narnia-film kommer i flot forlængelse af de øvrige. Den kan ses som en eventyrfilm, selv om man ikke kender de to foregående film. Men naturligvis hjælper det, at kende universet. Men det er også en film med store skønhedspletter: Lad os tage 3D'en først: 3D-effekterne tilfører i grunden ikke filmen alverden. Og mange steder er det decideret grimt lavet: Alle steder, hvor der er zoomet tæt ind på ansigter, får skuespillerne gigantiske næser! Der er simpelthen for stor dybde i nærbillederne. Mange steder flimrer billederne, og det er svært at finde fokus. Og ofte virker billederne ude i siden af lærredet ufærdige. Som om der kun er to af tre dimensioner med i billedfladen. Og så er billedsiden altså lige lovlig elektronisk. De fleste af kulisserne er - hele vejen gennem filmen - lavet som animationsfilm. Se det fungerer jo glimrende i animationsfilm. Men i rigtige menneskefilm bliver det for meget, at folk går rundt i et tegnefilm-univers. Der mangler den plastiske, lækre, realistiske overflade i billederne. Det går dermed også ud over troværdigheden. Det er skidt, når man hele tiden er i tvivl om, hvorvidt dette er en film eller en tegnefilm. Derfor er billedsiden i denne 3'er også markant ringere end i de to foregående film. Også her var der masser af elektronisk kulisse, men det blev aldrig så overdrevet som her. Troværdigheden var i behold. Heldigvis er det også en film med masser af gang i den. Der er lånt tanker og idéer fra Harry Potters univers. Nåja: det kan jo i grunden også være omvendt, for Narnia kom først. Men som film er der skelet meget til Potter-filmene. Der er brugt meget af samme magi, som vi kender fra Harry & Co. Det gør naturligvis også filmen til et fint lille eventyr. Det er langt mere positivt end Potter, men målgruppen er også lidt yngre her. Naturligvis er der masser af farer. Masser af drager og anden ondskab. Men der er også en lun fortællestil, der gør, at det aldrig bliver rigtigt farligt. Blandt andet fordi man aldrig er i tvivl om, at det gode vinder. Denne film er ikke nær så farlig som de to foregående Narnia-film. Tjah: man kan vel sige, at den er mere barnlig. Både i sin stil og i forhold til sin målgruppe. Max Melgaard max.melgaard@nordjyske.dk