Nation af mediejunkier

Danmark 25. oktober 2008 06:00

Vi tjekker e-mail. Tænder mp3-afspilleren. Zapper videre på tv’et. Og skriver sms’er samtidig. Danmark omfavner tidsrøvende elektronik, og nu kan vi officielt udråbe os til en nation af ’mediejunkier’. Faktisk mister stadig flere kontrollen og bliver afhængige af medier. Det viser en landsdækkende undersøgelse, som Zapera har foretaget for medieforsker Stig Hjarvard, professor på Københavns Universitet. Knap 40 procent af danskerne beskriver sig selv som ”for afhængig af medier”. Især yngre generationer oplever en kraftig afhængighed. Mere end hver tredje dansker vurderer, at de bruger for meget tid foran skærmen på internet og tv. - Det handler om en nervøsitet over at gå glip af noget. Man tjekker hele tiden sin mail eller mobil eller ser et andet tv-program. Medierne har skabt en form for kontakthunger, siger Stig Hjarvard. Undersøgelsen viser, at internettet har etableret sig som det mest uundværlige medie i Danmark. Det mener i hvert fald knapt 40 procent af os. Og så er mobilen nu danskernes uadskillelige livsledsager: Tre ud af fire bærer altid deres mobiltelefoner på sig. Halvdelen har endda det lille bippende, ringende apparat på sig, når de er hjemme. Stig Hjarvard anbefaler, at danskerne både i hjemmet og på arbejde aftaler, hvornår man slukker for mobilen, trækker tv-stikket ud, går offline og i stedet koncentrerer sig om at være til stede, sammen, i den fysiske virkelighed. /ritzau/

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...