NATO i farvandet

Skibe fra hele verden holder stor øvelse i Nordsøen - og weekend i Aalborg

NORDJYLLAND:Denne artikel skulle egentlig have begyndt med en helikopterlanding ombord på det tyske krigsskib FGS Bayern. For selv militæret har efterhånden fundet ud af, at det er nødvendigt med gode billeder for at nå frem til forsiden. Men selvom militæret kan se i mørket og præsicionsbombe med centimeters nøjagtighed, kan det ikke stille meget op mod tåge. Og siden det heldigvis er fredstid, og det her bare drejer sig om en øvelse - Loyal Mariner 2005 - er der ingen grund til at tage chancher hverken med personel eller materiel. Så helikopteren bliver på trygt på jorden på Flyvestation Aalborg ligesom målet - øvelsens største skib, tyske Bayern - må blive udenfor ved Hals Barre, fordi kaptajnen ikke tør lade skibet sejle ind gennem Limfjorden i tågen. I stedet for bliver pressen kørt til Hals og sejlet med gummibåd ud til det danske inspektionsskib, Thetis. Den tyske kaptajn ville ellers gerne have fortalt om NATOs fortræffeligheder, men han var strandet ved Hals Barre, og først ud på eftermiddagen turde han lade sit 199 meter lange skib sejle ind i Limfjorden. Til gengæld var der to danske presseofficerer ombord plus en enkelt fra NATO-hovedkvarteret i England ventende på kajen i Aalborg. For når NATO holder øvelse gør de det med stil: Over 2000 soldater er med ombord på de 15 skibe, der i går anløb Aalborg for at holde weekend-fri og i øvrigt fornøje aalborgenserne med åbent skib, men også i Frederikshavn, Göteborg og København er der skibe, der deltager i Loyal Mariner 2005. Det meste af øvelsen foregår dog til søs i Nordsøen. Formålet er dels træning i realistiske situationer, men også - som det hedder på forsvarssprog - at skabe en NATO Response Force. konceptet er evnen til at etablere en værnsfælles base til operationer i en krisestyringssituation. Øvelsen er designet således, at hovedparten af de NATO Response Force opgaver trænes, hvor maritime styrker spiller en væsentlig rolle. Disse opgaver inkluderer bl.a. nødhjælps- og embargooperationer samt opgaver som evaluering af civile borgere og terroristbekæmpelse. - Det er så realistisk som overhovedet muligt, siger Lars Rosendal Christophersen, der - siden han forlod Hjørring for 31 år siden - har fået en af flådens flotteste uniformer plus titel af Flotilleadmiral. Til daglig har han ikke sit eget skib, men er chef for Danish Task Force - en slags søværns-udgave af en brigade. Under operationer - både øvelser og virkelige - betyder det, at Flotilleadmiralen har kommandoen over 10-15 forskellige skibe. Det har Lars Rosendal også under Loyal Mariner 2005, som han har brugt langt tid på at være med til at planlægge. Under øvelsen styrer han kommondo-centralen ombord på Thetis, der har base på Flådestaionen i Frederikshavn og normalt fortrinsvis sejler som inspektionsskib, men som under Loyal Mariner er oppe i beredskab og med lidt god vilje godt kan ligne noget fra en Gene Hackman-film. Virkelighedens operationer kan være både fredsbevarende, fredsskabende eller for at sikre at verdens samfundets sanktioner bliver overholdt. Det danske søværn var sidst på mission i internationalt farvand, da u-båden Sælen var udsendt som dansk bidrag til den internationale styrke under den anden krig i Golfen. - Søværnet har helt sikkert en rolle at spille i dansk forsvar. Selvfølgelig er den professionelle ambition da også at komme til at vise, at vi i virkeligheden også godt kan magte opgaven, siger Lars Rosendal, der sidst var i virkelig aktion for ti år siden - ombord på fregatten Niels Juel i Adriaterhavet, der var sendt ud på en embargo-operation. Ikke kun drama Men at være i Søværnet og ombord på Thetis er ikke kun drama og hektisk stemning i kommandocentralen. Det er også lange ture som inspektionsskib, hvor det mest dramatiske indslag er, når der sejlere et andet skib forbi. Hvad der ikke sker hver dag i farvandene omkring Grønland, Island og Færøerne. - Især nattevagterne kan godt være lidt kedelige. Så er der fire mand på vagt - og faktisk ingenting at lave, fortæller Mia Thomsen , der er KIG - kamp-informations-gast - ombord på Thetis. Titlen - der ikke giver stjerner på skulderen - betyder at den 24-årge pige fra Flauenskjold skal holde øje med, om der er andre skibe i nærheden - og hvis der er, skal hun også stå for kommunikationen mellem dem. Ind i mellem sidder hun i operationsrummet og holder øje med radar-skærmen, men andre vagter foregår på den klassiske facon: Med kikkert med udkig over stævnen. - Jeg har oplevet en masse i søværnet, men efter tre år tror jeg, at jeg har oplevet det, jeg skal, fortæller Mia Thomsen, der gerne vil tilbage til landjorden og en hverdag, der ikke er begrænset af skibets længde.