EMNER

Natteravne uddeler glødende hjerter i mørket

1
Galleri - Tryk og se alle billederne.

”Du er for nice – bare du ikke er stangstiv” - med sådan et logo vil Natteravnene sætte aktivt fokus på de unges forhold til alkohol.

Så er natteravnene på gaden i hele Vendsyssel, og i nat gik de for første gang ud i nattelivet blandt de unge i Sæby. Med fancy slogans som ”Du er for nice – bare du ikke er stangstiv” - et budskab, der taler lige ind i de unges sproglige kontekst - trykt på 16.000 små hjerter vil Natteravnene i de kommende måneder sprede budskabet til de unge i nattelivet. Hjerterne er en del af en kampagne, der fokuserer på, at de unge skal have et fornuftigt forhold til alkohol og lade være med at drikke sig helt i hegnet. - Det er helt essentielt, at vi bruger et højaktuelt sprog, som de unge selv anvender i deres hverdag, for at få fat på dem og skabe opmærksomhed om problematikken alkohol. Samtidig er der en e-mail i hjertehjørnet, for du kan ikke få fat i de unge, hvis ikke der er e-mail med, siger Klaus Blunck, der er presseansvarlig i Vendsyssel. Kampagnen er et samarbejde mellem Natteravnene og Bryggeriforeningen i hele Danmark, der på den måde forsøger at bidrage til en fornuftig alkoholkultur og et trygt natteliv. Usexet at være stangstiv - Idéen er, at de unge skal forære hjerterne til hinanden i nattelivet - og det startede vi på i nat i Sæby. Det gik rigtigt godt, for de unge kan godt forstå, at det hverken er sejt eller sexet at være stangstiv, siger Klaus Blunck, der til hverdag har ansvaret for Natteravnene i Sæby. Hjerterne er forsynet med en webadresse: www.erduklar.com. Her kan de unge deltage i en konkurrence, hvor præmien er chancen for at blive fotomodel for en dag. Og på hjemmesiden kan de samtidig læse en masse om unge og alkohol. - Mange tror, at andre unge drikker meget mere og er meget mere vilde end dem selv. De tror også, at deres jævnaldrende starter tidligere med at drikke end dem selv, siger Klaus Blunck. Hold balancen Som et led i kampagnen medbringer nogle af Natteravnene et sæt ”sprutbriller”, som skal give de unge et indtryk af, hvor lidt man kan, når man har drukket alt for meget. - De unge skal gå lige efter en kridtstreg med brillerne på. Det er tæt på at være umuligt. Men det er en gimmick, som er en god start på en dialog med de unge på gaden, siger Klaus Blunck. Dialogen mellem teenagerne og deres forældre er også et uundværligt led i kampagnen. Mange forældre har svært ved at sætte grænser for de unge, når det gælder alkohol og fester. - Forældrene har uden tvivl hovedrollen, når det gælder unge og alkohol. Men ligesom deres børn har forældrene en række forestillinger om alkohol, der ikke altid har helt hold i virkeligheden. Forældrene kan gøre meget, f.eks. kan de fortælle deres børn, at unge i dag starter senere med at drikke end tidligere, at de unge rent faktisk drikker mindre end tidligere, og at langt de fleste unge drikker moderat. Det kan forældrene læse mere om i en folder, som vi har med ud på skoler og i ungdomsklubber. Mens kampagnen løber i april, går vi ud til de unges forældre. Vi vil bl.a. stå på gader og torve, hvor vi altid har en utrolig god kontakt med forældre til unge. Og vi starter på Sæby Torv med at dele brochurer ud 25. april, siger Klaus Blunck. Men kampagnen kører helt til juni over hele landet. Unge kan læse mere på www.erduklar.com, mens deres forældre kan læse mere på www.klarsnak.com. - Jeg tror på, at vi vil få fat i rigtig mange unge på denne måde og derved kunne gøre opmærksom på, at man er "for nice – bare man ikke er stangstiv” - ganske som der står på hjerterne, slutter Klaus Blunck.