Nattevagter kom for sent 70 gange

Men i 333 tilfælde levede nattevagterne i hjemmeplejen til gengæld op til responstiden

Ældrechef Kristian Cronwald vil nu bruge undersøgelsen af responstiden til at få defineret, hvad et nødkald er.  Arkivfoto

Ældrechef Kristian Cronwald vil nu bruge undersøgelsen af responstiden til at få defineret, hvad et nødkald er. Arkivfoto

AALBORG:Kommunen har for første gang målt responstiden på mobile nødkald for nattevagterne i hjemmeplejen.

Ud af 403 nødkald, som blevet givet videre til nattevagterne, levede kommunen i 333 tilfælde op til responstiden, men i 70 tilfælde gjorde man ikke. Responstiden er perioden, fra en borger laver et kald, til medarbejderen er hos borgeren.

Da kommunen valgte at spare på nattevagterne, så de ansatte fra 1. juni 2011 skulle køre alene frem for at være to om arbejdet, valgte man nemlig også at ændre responstiden fra 20 til 30 minutter. I uge fire og fem i år målte man så responstiden for første gang. I syv tilfælde måtte borgerne vente over en time på hjemmeplejen.
- Det er rigtigt godt, at vi har fået et udgangspunkt for, hvordan det ser ud. Vi er blevet klar over, at vi er nødt til at få defineret, hvad et nødkald er. En stor del af de kontakter, vi får, er fra folk, der gerne vil have hjælp til at komme på toilettet på et tidspunkt, eller de har tabt noget på gulvet, siger ældrechef, Kristian Cronwald.
Det har med tjekket ikke været muligt at skelne mellem akutkald som fald, åndenød og smerter og almindelige kald som bl.a. toiletbesøg og tørst.

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.