Naturen plejer at tabe

Et fatamorgana. Sådan karakteriserer rådmand Henrik Thomsen, Aalborg kommune forslaget om en 3. Limfjordsforbindelse over Egholm på forsiden af NORDJYSKE 17.9.

Motorveje 18. september 2007 22:13

Nu har jeg flere gange været uenig med Henrik Thomsen i hans kultur- og skolepolitik, som heller ikke er særlig markant. Men i dette vigtige spørgsmål inden for hans tidligere område, som teknisk rådmand, er der tale om klarsyn. En luftspejling uden jordforbindelse kalder han med planerne om et nyt motorvejsbyggeri gennem Aalborg og Nørresundby. Der er slet intet tegn på, at staten vil ofre så mange penge på en ny forbindelse, der også går tværs over Egholm, når det hele kan løses med et ekstra tunnelrør i den eksisterende Limfjordstunnel. Senest er det bekræftet på årsmødet i Dansk Folkeparti, som heller ikke vil støtte forslaget om ny motorvej. Men opfordrer til samling om et realistisk forslag med et ekstra rør. For ikke længe siden var stribevis af læserbreve fra især Venstre-politikere, som i bedste kampagnestil søgte at overbevise om, at vi bare skal bruge fire-fem milliarder på en 3. Limfjordsforbindelse. Selvom det vil have ufattelige naturmæssige konsekvenser for især Egholm, men også på landjorden i Aalborg og Nørresundby. Og der er ikke belæg for så drastiske skridt, som laver en ny bymur omkring Aalborg i form af motorveje. Det med naturen kan være svært at bruge som argument i den slags sager. Naturen plejer at tabe. Men når det gælder penge, vil det normalt være farbar vej i argumentationen. Den logik er sat ud af drift i dette spørgsmål. Tilhængerne er fløjtende ligeglade med hvad det koster. Vi skal bare have det bedste, siges det. Det med ansvar for Nordjyllands fremtid sagt med store alvorsfulde blikke. Plejer at være noget, der virker i en debat. Men heller ikke denne vinkel vil tilhængerne af motorvej over Egholm tage til sig. Uanset der er naturfredningssag, der kan stoppe projektet, trafikordførerne siger nej, trafikministeren siger, at forslaget ikke er på investeringsprogrammet. Der skal nærmest mirakler til for at få realismen med i standpunktet. Forhåbentlig er det ikke flovhed over at have sagt ét i lang tid og så bagefter have svært ved offentligt at ændre mening. Den stædighed eller hvad der er årsagen i sidste ende betyde alvorlig forsinkelse på at få løst trafikproblemerne med et ekstra tunnelrør, bedre motorvejsind- og udfletninger på begge sider af fjorden og udbygning af kollektiv trafik. Og dermed kan den manglende realisme blive en kostbar sag for udviklingen i Nordjylland.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...