Nej til liberalisering

Ingen dansk vognmand registreret i Danmark kan hamle op med en udenlandsk chauffør, der tjener 50 procent under lønnen for en dansk chauffør.

Derfor går DTL ind for EU's regler (cabotageregler), der bestemmer, hvor mange kørsler udenlandske chauffører må udføre i Danmark med udenlandske lastbiler. Men stærke kræfter arbejder for at give transporterhvervet helt frit, og liberaliseringen kan risikere at træde i kraft allerede fra 2014. Bliver det tilfældet, er den udenlandske chauffør ikke længere en trussel, men en realitet. Tallene taler deres tydelige sprog. På blot to år, fra 2008-2012, er 9000 danske lastbiler forsvundet - heraf mange med danske ejere - og trafikken over grænsen med udenlandske nummerplader stiger voldsomt. Det er nu, at transportbranchen og politikerne skal stå sammen om at bevare cabotagereglerne, så vi kan forhindre, at billig udenlandsk arbejdskraft oversvømmer os og kvæler den danske transportbranche og andre brancher med. Vi risikerer at sætte hele den danske lønmodel over styr, hvis vi ikke skrider ind mod liberaliseringen for liberaliseringens egen skyld. Transportbranchen står sammen om meget, men vi deler ikke synspunkt, når det gælder liberalisering. Står det til andre transportorganisationer i Danmark, hvis medlemmer har en stor andel af deres biler indregistreret i udlandet, skal vi have fri løndannelse og give udenlandske chauffører ureguleret adgang til Danmark. Lad os stå sammen. Ingen dansk vognmand kan hamle op med polske chauffører, der tjener 50 procent under lønnen for en dansk.

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.