Lokalpolitik

Nej til overdækkede perroner

Flertal i udvalg kunne ikke godkende forslag om flere p-pladser og overdækkede busperroner ved Kennedy Arkaden.

I forbindelse med lokalplanen for Godsbanearealet foreslår Aberdeen, som står bag Kennedy Arkaden, at man laver en overdækning, så passager kan gå tørskoet ud til busperronerne. En udvidelse som også vil give plads til 250 nye p-pladser.

I forbindelse med lokalplanen for Godsbanearealet foreslår Aberdeen, som står bag Kennedy Arkaden, at man laver en overdækning, så passager kan gå tørskoet ud til busperronerne. En udvidelse som også vil give plads til 250 nye p-pladser.

Selvom Venstre og Dansk Folkeparti synes, det er en god ide, bliver der hverken gjort plads til flere p-pladser eller en overdækning, så man kan gå tørskoet fra Kennedy Arkaden til busperronerne, i forbindelse med lokalplanen for Godsbanearealet og det ny campus-område. Det står fast efter det seneste møde i Aalborg Kommunes teknik- og miljøudvalg, hvor et flertal bestående af SF og Socialdemokraterne vendte sig mod et forslag om at lade det indgå i lokalplanen for området. - Det ville ellers betyde, at der ikke vil være behov for nær så meget overflade-parkering på selve campusområdet. Og p-pladserne ligger også strategisk godt, for ifølge de tegninger der ligger, skal man ikke ind i byen men kan køre direkte ind fra Østre Alle, siger rådmand Mariann Nørgaard (V). Hun fremhæver, at parkeringspladserne i Kennedy Arkaden efterhånden er godt belagt, og på sigt vil den foreslåede udvidelse måske også kunne aflaste parkeringen ved Aalborghallen. - Så det ærgrer mig selvfølgelig. Men det kan da være, at vi kan tage forslaget op igen på et senere tidspunkt, tilføjer rådmanden. Et flertal i udvalget sagde også nej til en henvendelse fra Dansk Cyklist Forbund, som ønsker sig en cykelsti vest for stykgodsterminalen. Men bortset fra DFs Kirsten Algren mener medlemmerne ikke, det vil være en god ide. Blandt andet af hensyn til en sikker trafikafvikling på busterminalens område, men også fordi der i så fald ville skulle sættes et hegn op, som vil forhindrer den frie færdsel på området. - Jeg forstår godt ønsket om en hurtigere cykelforbindelse. Men vi har jo i forvejen en del af de såkaldte cykelmotorveje, og det er ikke jo fordi, der er ikke må cykles på området. Det bliver bare via de såkaldte "shared spaces", hvor man ikke kan køre så hurtigt, som en del af cyklisterne måske ønsker, siger Mariann Nørgaard.