Nej til rød betalingsring

Venstrefløjen har en fasttømret tro på, at skatter, afgifter og forbud er løsningen på alle problemer.

Kristian Andersen

Kristian Andersen

Det fremgår så rigeligt af S-SF-oppositionens "Fair Løsning", som i forskellige versioner pålægger flyskatter, som koster Aalborg Lufthavn og nordjysk erhvervsliv og rejsende dyrt, og vejafgifter, som ville koste nordjyske pendlere mange tusinder af kroner om året. Seneste skatteforslag fra S-SF er at indføre en betalingsring for al indkørsel i hovedstadsområdet. Det sker, mens folketingsmedlem Karl Bornhøft (SF) og centrale politikere i Aalborg Byråds S-SF-flertal -gruppeformand Jane Østergaard (SF) og Jørgen Andersen (SF) - nu genstarter deres vedvarende kritik af den tredje Limfjordsforbindelse, Aalborg og Nordjylland har ventet på i 40 år. SF's ambitioner går tilsyneladende ud på, at Aalborg - ligesom hovedstaden - skal kapsles inde af en betalingsring, hvor alle skal betale for at bevæge sig ind i byen. Man siger det bare ikke før valget. SF og Enhedslisten kæmper ihærdigt for at indføre en betalingsring både i Aarhus, Odense og København. Og Aalborg ligger ligefor. Det er ikke småpenge, S-SF vil pålægge bilisterne i storbyerne. Gennemsnitligt vil denne nye S-SF-skat koste bilister, der kører ud og ind i hovedstaden, 14.000 kroner om året. Oven i de øvrige nye skatter og afgifter, de to partier vil pålægge borgere og virksomheder i landet med verdens højeste skatter. 14.000 kroner! Er der nogen nordjyder, der er fristet af nye skatter i denne størrelsesorden for at køre ud og ind af Aalborg? For mig er der ingen tvivl: Jeg ønsker en effektiv infrastruktur, der leder mest mulig trafik uden om mennesker og bymiljøer. Uden bompenge og nye afgifter på borgere og erhvervsliv, som i forvejen betaler verdens højeste skatter. Jeg ønsker den optimale vestlige Limfjordsforbindelse, der leder mest mulig trafik uden om mennesker og bymiljøer i Aalborg og forstæder - og samtidig sikrer os mod, at Limfjorden bliver en barriere for vækst og udvikling i Vodskov, Hals og det øvrige Vendsyssel. Svenstrup, Skalborg, Hobrovej, hele midtbyen, vestbyen, Nørresundby og Lindholm er i dag mærket af, at venstrefløjen i Aalborg Byråd i 40 år har blokeret for de nødvendige statslige trafikinvesteringer, der gør Aalborg og Nordjylland attraktiv og sikrer landsdelen den infrastruktur, der fremmer vækst og udvikling.