Nervøse dollargrin i Detroit

"Gadekryds" og gratis billån skal trække amerikansk bilindustri ud af krisen

Amerikansk bilindustri er i krise og topform på samme tid. På biludstillingen i Detroit overgår General Motors, Ford og Chrysler hinanden med spændende konceptbiler og produktionsklare nyheder, der aldrig har været bedre. Der er bare et problem: Køberne mangler. Glansen er gået af de amerikanske forbrugeres ellers så galvaniserede optimisme. Med stigende arbejdsløshed og udsigt til krig med Irak, skal de ikke nyde noget af at skifte den gamle Chevy ud med en ny. At bilsalget kun faldt en anelse i USA sidste år, skyldes udelukkende at bilfabrikkerne nærmest forærede bilerne væk. Siden sommer har de amerikanske bilkøbere kunnet vælge mellem kontantrabatter i 5000 dollars klassen eller rentefrie billån. Godt for dem, men skidt for producenterne, der ikke tjente mange cents i 2002. Opskriften på, hvordan udviklingen skal vendes, så kasseapparaterne igen begynder at klinge, hedder fragmentering. Udtrykket dækker over, at bilfabrikkerne skyder med spredehagl for at ramme flest mulige forbrugere. En bilmodel skal ikke kun serveres i den klassiske tre-retters menu som to-dørs coupé, fire-dørs sedan og fem-dørs stationcar. På den samme platform skal fabrikkerne også lave spin-offs som MPV'er, firehjulstrækkere og pick-up'er. Hvis man da ikke mixer det hele i en såkaldt crossover-bil, der låner stiltræk og kvaliteter fra flere biltyper på én gang. Den slags "gadekryds" er så hotte, at de kan få både sneen og publikum til at smelte i Detroit. Showstjerner som Cadillac SRX, Chevrolet Equinox, Dodge Magnum, Ford Freestyle FX og Buick Centieme er alle kloninger af stationcars, MPV'er og højbenede firehjulstrækkere. Kvadratiske og praktiske, men ikke nær så kedelige og husmoderlige som traditionelle multibiler. Det sørger dramatisk design og kan-det-hele-på-en-gang udstrålingen for. Hadekampagner Crossover-biler spås en strålende fremtid, fordi stadig flere amerikanere bliver trætte af deres enorme firehjulstrækkere. De såkaldte Sport Utility Vehichles har i snart ti år været USA's mest populære biltype. Men med deres ofte grove mekanik er de ikke meget mere komfortable end de kolossale Mack-lastbiler, der transporterer bilerne frem til forhandlerne. De bæller også hæmningsløst benzin. Og dét i en grad, så prædikanter i bibelbæltet, patrioter på den amerikanske højrefløj og gamle Woodstock-flippere er blevet enige om at kalde det "u-amerikansk" at køre SUV. Det budskab lancerer de i meget omtalte hadekampagner på tv og i aviser. Pointen er, at med en benzinøkonomi på den tørstige side af 6 km/l, støtter man Saudi Arabien og dermed alt fra terrorisme til undertrykkelse af palæstinenserne. Autosauruserne bliver dog næppe udryddet lige med det samme. Slet ikke hvis det står til Ford. I Detroit løfter de sløret for den nye Ford F-150 pick-up, der i årevis har været USA's mest solgte bil. Lastbil vil vi nok kalde den herhjemme. Alt efter type er der tale om en fem-seks meter lang truck, der mindst vejer et par ton, trækker 3500 kilo på krogen og derfor er udstyret med en bomstærk V8-motor. I den nye ombæring vil Ford tilbyde F-serien i fem forskellige versioner, der adskiller sig i både design og kabine-udformning. Det skal udbygge Fords førerposition i pick-up og SUV-klassen - de to biltyper, der for alvor tjenes penge på i USA Det har de udenlandske konkurrenter også opdaget. Toyota lancerede en otte-cylindret full-size pick-up sidste år, og i år forsøger Nissan sig med den endnu større Titan. Kigger man på salgstallene, tyder alt på, at offensiven nok skal lykkes for japanerne. 2002 blev året, hvor importen af biler i USA satte nye rekorder: Næsten fire ud af ti biler, der sælges i USA, kommer i dag fra Asien eller Europa. Konkurrencen er altså benhård. Eller som Fords designchef J Mays nærmest sukkede til nettjenesten carconnection.com efter at have vandret rundt blandt dollargrin, gadekryds og importerede "fjender" i Detroit: "Det bliver et blodbad". Yeah - og for at gøre ondt værre, tegner prognoserne for det amerikanske bilsalg i år ikke godt. Ifølge analytikerne har rentefrie billån mættet et i forvejen skrumpende marked. Det får Chryslers tyske chef, Dieter Zetsche til at fundere over, om 2003 bliver året, hvor amerikanske bilfabrikker bliver nødt til at tilbyde bilkøberne negativ finansiering? Man ser reklamekampagnen for sig: "Køb en bil, få en check hver måned..."