Nervøse trækninger i AIK

Ishockeyklubben på frierfødder til pengestærke AaB - licensen til Isligaen er i fare

AALBORG:Officielt var det torsdag ikke muligt at få bekræftet, men en kilde tæt på magtcentret i Aalborg Ishockey Klub erkender, at der igen er forhandlinger mellem AIK og AaB. Torsdag eftermiddag og til langt ud på aftenen var der således hektisk møde-aktivitet mellem AaB og AIK - Det er bestemt ikke nogen hemmelighed, at vi gerne ser et samarbejde med AaB. Det ville der være rigtig mange muligheder i, lyder det bekræftende om end anonymt. For nogle uger siden var der indledende sonderinger mellem økonomisk svage AIK og pengestærke AaB, men dengang fik AIK-ledelsen den kolde skulder af Nordjyllands største idrætsklub. Angiveligt fordi Superliga-klubben ikke var interesseret i at overtage en gældstynget ishockeyklub, som ydermere skal spille sin hjemmekampe i en forældet skøjtehal. Lovende trup I denne uge er der så indledt nye forhandlinger. Stærkt inspireret af fredagens afgørelse fra Danmarks Ishockey Unions meget omdiskuterede licensudvalg. Der er nemlig flere nervøse trækninger i AIK-ledelsen. Hvis klubben ikke får licens, så hjælper det ikke ret meget, at truppen ser mere lovende ud end i flere sæsoner. Ikke mindst den nye keeper, 22-årige Lubomir Pisar, ligner en kommende stjerne i AIK-buret. Og belært af sidste års to konkurser i Hvidovre og Vojens har DIU strammet væsentligt op på kravene til klubberne. Derfor frygter AIK, at klubben ikke kommer gennem det formindskede nåleøje til årets Isliga. Klubben slæber rundt på en gæld i millionklassen og kunne i sidste sæson - trods det bedste sportslige resultat i historien - ikke fremvise mere end et mikroskopisk plus på 15.693 kroner. Bedre organiseret Et ægteskab med AaB kan fjerne gælden, sikre licensen og give en lille smule større økonomisk handlekraft her og nu. Samtidig vil AIK kunne få stor hjælp af AaB's væsentlig bedre gearede organisation. Der står et stort apparat af fuldtidsprofessionelle bag Superliga-holdet, mens AIK fungerer på frivillig basis med én fuldtidsansat i organisationen, direktør Ole Nielsen. - Og så er der jo ingen tvivl om, at bare navnet AaB sælger bedre til nordjyderne. De har et godt navn. Også overfor sponsorerne, konstaterer NORDJYSKE's kilde.