Nethandel eksploderet

Nethandel kommer til at revolutionere arbejdsmarkedet

Et stigende antal forbrugere vil handle på nettet. Arkivfoto: Diana Holm

Et stigende antal forbrugere vil handle på nettet. Arkivfoto: Diana Holm

KØBENHAVN:Op mod 400.000 lønmodtagere inden for handel og transport står over for forandringer, der kan ændre markant på deres arbejde eller i værste fald koste dem jobbet.

Årsagen er, at danskernes indkøb foran skærmen vokser nærmest eksplosivt.
Tøjekspedienterne skal ikke længere kun betjene kunderne i butikken, men skal i fremtiden også hjælpe kunder online. Og chaufføren, der før kørte varer ud til forretningerne, skal i fremtiden måske til også at levere pakkepost til onlinekunderne. Det skriver nyhedsbrevet A4.

Boom i nethandel

Ekspedienternes og chaufførernes nye opgaver skyldes et sandt boom i handlen via internettet.

Andelen af danskere, som inden for de seneste tre måneder har handlet på internettet, er steget fra 47 procent i 2008 til 60 procent i 2012.
Det viser nye tal fra Danmarks Statistik.
Samtidig er andelen, der aldrig har handlet på internettet, faldet fra 37 til 20 procent.

46 milliarder kroner

Og det er ikke kun hyppigheden af onlinehandlerne, der stiger. Mængden af penge, som danskerne shopper for online, er også steget voldsomt de senere år.

I 2009 købte danskerne ind for 32 milliarder kroner via internettet, mens beløbet i 2011 nåede 46 milliarder kroner. Det viser tal fra interesseorganisation Foreningen for Dansk Internet Handel, der skønner, at danskernes forbrug på internettet vil løbe op i over 53 milliarder kroner i 2012.
Danskernes stigende shopping foran computeren betyder, at der er behov for, at de butiksansatte i højere grad uddannes til at sælge varer på nettet.

Indret en webside

I stedet for at indrette den fysiske butik så produkterne fremstår attraktive, skal de butiksansatte fremover også kunne indrette en webside. Samtidig vil den service, ekspedienterne før har ydet over for kunderne, være erstattet af korte salgstekster knyttet til produkterne. Og i nogle tilfælde skal de ansatte betjene og hjælpe kunderne online via live-chat.

En af dem - der mener, det er vigtigt omstille butikkerne til handlen i cyberspace - er kommunikationschef fra Foreningen for Dansk Internet Handel, Henrik Theil.
- Det er ikke nok, at man undervises i at kunne skrive pæne papskilte med tilbud på tre dåser tomater, hvis det, man skal kunne, er at skrive en fængende salgstekst til nettet, siger Henrik Theil og påpeger, at organisation løbende er i kontakt med uddannelserne på området.

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.