Detailhandel

Netto vil profilere sig på økologi

Århus, søndag /ritzau/ Discountbutikkers fremmarch gør det nødvendigt for den enkelte kæde eller butik at profilere sig. Netto satser kraftigt på økologi i 2005. Danmarks største discountkæde, Netto, satser i de kommende år på at skabe en ny økologisk bølge hos forbrugerne. Satsningen, der vil blive tydelig ude i butikkerne allerede i begyndelsen af januar, er opstået på baggrund af en øget efterspørgsel hos forbrugerne, men er også fra Nettos side et forsøg på at profilere sig yderligere. Den slags profileringer vil vi, ifølge detailhandelseksperten Bruno Christensen, Retail Institute Scandinavia, se mere af i fremtiden, fordi det øgede antal discountbutikker gør det nødvendigt for kæderne eller den enkelte butik at adskille sig fra mængden. - Der er ingen tvivl om, at kæderne vil forsøge at differentiere sig fra hinanden, siger han til Ritzau. Nettos nye administrerende direktør, Claus Juel Jensen, ruster sig til at gøre kæden endnu mere kendt og populær hos forbrugerne. - Det gælder for os om at få vores egen profil, men ikke kun over for de andre discountkæder, for forbrugerne sætter os ikke i bås. Den ene dag er vores konkurrent en anden discountbutik, en anden dag er det et supermarked, og en tredje dag er det måske et storcenter, siger Claus Juel Jensen. Han ser økologien som et oplagt område at profilere sig på, fordi ikke ret mange andre har gjort det. Satsningen sker i et tæt samarbejde med Økologisk Landsforening og kommer første gang ud til forbrugere i det, der kaldes Danmarks mest læste avis, Nettos reklamebrochure, i uge 2. Der vil blive markedsført forskellige temaer, og en række økologiske producenter vil byde forbrugerne indenfor. - Vi synes, økologien er en positiv historie, som vi gerne vil fortælle vores kunder, siger Claus Juel Jensen og tilføjer, at det især er inden for frugt og grønt, mejeri- og slagteriprodukter, at kunderne vil opleve den nye satsning. Ifølge Bruno Christensen har discountbutikkerne ingen mulighed for at markere sig alene på pris. Prisniveauet er allerede trykket i bund, og priskonkurrencen vil formentlig blive yderligere skærpet, når den tyske discountkæde Lidl åbner sine første butikker i Danmark. Det ventes at ske i begyndelsen af 2005. - Når vi nu har fået klistret hele danmarkskortet til med discountbutikker, starter en ny cyklus, hvor butikkerne vil forsøge at gøre sig mere spændende og attraktive end konkurrenterne. Coops discountkæde, Fakta, ekspanderer kraftigt i disse år og forsøger bl.a. at markere sig som den lette løsning for forbrugere ved bl.a. at have lanceret sloganet "Det tager kun fem minutter at handle i Fakta". - Fakta har markeret sig pænt ved bl.a. også at arbejde meget med sine ansatte, siger Bruno Christensen. Han vurderer dog, at de to danske kæder Netto og Fakta i virkeligheden er tro kopier af den tyske Aldi, men blot tilsat et element af humor og dansk atmosfære. Lidl-kædens direktør, Klaus Gehrig, har for nylig i det tyske Handelsblatt antydet, at Lidl også vil forsøge at markere sig på andet end pris. Han mener, at de lave priser nærmest er blevet en selvfølgelighed, og at kunderne også vil have noget andet. Det kunne eksempelvis være hurtigere kassebetjening og et mere alsidigt sortiment. /ritzau/

Forsiden