Aalborg

Netværk er livlinen for små selvstændige

Når man deler sin viden med andre, bliver alle rigere

1
Galleri - Tryk og se alle billederne.

Sø­ren An­drea­sen: - Dia­lo­gen med an­dre ud­vi­der ens ho­ri­sont.

AALBORG:Vi kender det jo alle sammen fra os selv. Det handler om at kende nogen, der kender nogen. - Sådan er det i vores private liv, og sådan er det også for små virksomheder, siger Lone Kalstrup og Søren Andreasen fra den nye netværksforening Nordjyske Kometer, der har taget det himmelstræbende navn for at vise, at når man står sammen, kan man nå nye højder. Nordjyske Kometer er kort sagt en forening, hvor erfaringsudveksling og udvikling for mindre erhvervsdrivende skal sættes i system, og sådan en forening er tiltrængt, mener Lone Kalstrup og Søren Andreasen. For selv om der allerede er mange netværksforeninger i Nordjylland, mangler de det brede sigte, som Nordjyske Kometer har. De eksisterende netværksforeninger er som regel enten geografisk afgrænsede til en by eller også henvender de sig primært til enten iværksættere eller til kvinder. - Vores mål er at virke over hele Nordjylland. Det skal være en forening, hvor alle mindre erhvervsdrivende kan være med - både iværksættere og de mere veletablerede. Hovedformålet er, at vi kan lære hinanden bedre at kende og dele af vores erfaringer og viden, siger Lone Kalstrup og Søren Andreasen. Vidensdeling Vidensdeling er en fordel, der gerne skal kunne ses som et plus på bundlinien. Med et bedre kendskab til ekspertisen i andre små nordjyske virksomheder vil man bedre kunne byde ind på større opgaver. Men vidensdeling er ikke kun en genvej til flere penge i kassen - det giver også større udfordringer og selvudvikling for den enkelte virksomhedsejer/medarbejder. - Et godt netværk er afgørende, når man er selvstændig, men det er også af stor betydning, at man personligt bliver inspireret, fastslår Lone Kalstrup og Søren Andreasen. Ved foreningens første arrangement tirsdag 22. maj på Hotel Phønix i Aalborg, bliver der mulighed for både at blive inspireret og høre mere om betydningen af at have et godt netværk, for da får den nystartede forening besøg af Gert Daugaard, der er salgsdirektør for Hydrema, og af Poul Guldborg, som er tidligere informationschef hos Dansk Supermarked, men som nu er selvstændig konsulent. Gode underleverandører Gert Daugaard vil sætte fokus på sine erfaringer ved brug af underleverandører, for det er blandt andet takket være et korps af gode underleverandører, at Hydrema er blevet den succesvirksomhed, man kender i dag, mens Poul Guldborg vil holde et indlæg under overskriften om, at alt handler om at kende nogen. At arrangementet holdes på Hotel Phønix er ingen tilfældighed, for indehaveren af Hotel Phønix, den dansk-egyptiske hotelkonge Enan Galaly er sammen med Kaj Christiansen fra Frederikshavn Maritime Erhvervspark og Peter Hindrup, der er kendt fra AaB og Flextronics, udnævnt til ledestjerner for de fremadstormende nordjyske kometer. Alle tre har da også en imponerende karriere i erhvervslivet, der kan virke inspirerende på andre, der drømmer om at udvikle både virksomheden og sig selv.