Netværk skal give flere kongresser

Hvis antallet af internationale kongresser i Aalborg skal fordobles skal der satses på de lokale borgere, der har net-?værket, mener direktør i Aalborg Kongres & Kultur Center, Ernst Trillingsgaard. Foto: Michael Koch

Hvis antallet af internationale kongresser i Aalborg skal fordobles skal der satses på de lokale borgere, der har net-?værket, mener direktør i Aalborg Kongres & Kultur Center, Ernst Trillingsgaard. Foto: Michael Koch

En tysk professor udtalte engang, at en kongres svarer til at flyve en flyvemaskine hen over byen og kaste penge ud.

Derfor er der god grund til at satse på at større del af de internationale kongresser.

- Selvfølgelig skal vi gøre noget mere for at få flere kongresser i fremtiden, siger direktør for Aalborg Kongres & Kultur Center, Ernst Trillingsgaard.

Han peger på, at man skal handle nu, hvis man på længere sigt vil have flere kongresser fra 2020 og frem.

- Kongresserne bliver jo tilrettelagt et til seks år frem i tiden, så det er jo nu vi skal handle for fremtiden.

Det skyldes ifølge direktøren den øgede konkurrence primært fra bl.a. Aarhus og Odense, der udvider kongresfaciliteterne.

- Der vil blive en større konkurrence i Danmark om kongresserne fremover, primært de danske.

- Det er klart, at der skal vi være oppe på mærkerne, når vi siger 2020 og fremad, siger Ernst Trillingsgaard.

Han oplever, at sælgere fra de andre byer "stemmer dørklokker" for at forsøge at kapre nogle af AKKC’s stamkunder i form af de tilbagevendende kongresser.

Odense har eksempelvis en fordel af sin geografiske placering.

- De vil kunne få en masse dagmøder, fordi Odense ligger, hvor det ligger, og derfor går vi fortrinsvis efter dem med overnatning, da de også giver den største omsætning, men du laver jo ikke et dagmøde i Aalborg, for det kan du ikke nå.

- Det er jo ikke alle sammen til møderne, der kommer fra København, der kommer også nogen fra Maribo og Sønderborg.

Ernst Trillingsgaard er overbevist om, at vejen til flere internationale kongresser er udnyttelse af netværk.

- Det er stadig personligt salg, der er det bedste. Det vi skal gøre fra byen er at få overtalt de mennesker, der sidder i internationale bestyrelser og organisationer som menigt medlem, at de skal være medvirkende til, at vi får den kongres eller konference her til Aalborg.

Og han taler af erfaring, når han peger på, at det er repræsentanter fra de enkelte faggrupper, der er nøglen. De har netværket og deltager i de enkelte internationale kongresser.

- Vi kan jo komme med vores mapper lige så tit, vi vil, jeg har selv gjort det, men det er de folk, der sidder der, der skal påvirkes. Det er der, vi skal ind. Vi skal klæde dem på, når de skal ud. Kunsten er at få nogen til at være ambassadører, når de rejser ud. Det er den begejstring, som vi skal have solgt.

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.