Handicappede

Network marketing vinder frem

150 nordjyder følger direkte i Nanna Sørensens fodspor

NØRRESUNDBY:En skibstømrer, en lærer og hendes egen tidligere souschef i Børnehaven Fuglsang er blandt de mange, som er fulgt i den tidligere børnehaveleder Nanna Sørensens fodspor, siden hun i sommeren 2001 gav sig i lag med det såkaldte network marketing. Nanna Sørensen har personligt introduceret 20 nye forhandlere til firmaet Forever Living Products, siden hun selv blev forhandler i sommeren 2001. De har igen introduceret flere, der har introduceret flere, så Nanna Sørensen får procenter fra omkring 150 forhandleres mulige salg. Hun er lidt stolt over, at have forårsaget denne dominoeffekt, og mener ikke, at man kan tale om en pyramidestruktur. - Jeg kan jo let blive overhalet, hvis de ikke tjener noget. Alt er baseret på omsætning. Jeg kan også blive overhalet af andre, der er kommet senere i gang, hvis sætter flere nye i sving, end jeg har gjort, forklarer hun. Telefonen ringer jævnligt, mens vi drikker kaffe, og et øjeblik må Nanna Sørensen forlade os, da det ringer på døren. - Det var en, jeg mødte i Vodskov for nylig, der ville købet noget, siger hun. Ikke fødte sælgere Forhandlerne omkring bordet er ikke alle de fødte sælgere. Detsto mere overbevisende kan deres personlige beretninger om Aloe Vera produkterne virke. Som eksempelvis Helle Bay, der underviser døve og hørehæmmede børn på Aalborgskolen. - Jeg har kendt Nanna siden 1974, og hun lokkede mig til et arrangement, hvor jeg købte Aloe Vera produkter. Hele familien fik gode resultater, og senere fandt jeg ud af, at der var forretning i det. Helle Bay har været forhandler siden 2000, og i "hendes organisation" er der nu omkring 30 forhandlere. Deraf 12 i første led. Helle Bays eget salg giver et overskud på omrkring 5-6.000 kroner om måneden, og hun får en månedlig bonus på omkring 15.000 kroner. - Det er spændende at komme ud til forskellige mennesker. Ældreklubber i boligforeninger, aktivitetscentre, personaleforeninger og generalforsamlinger, synes læreren, der også er godt tilfreds med, at hun nu har råd til at stoppe som lærer, hvis hun vil. Så langt er skibstømrer Lars Wesselhøft fra Nørresundby endnu ikke nået. Han er en af de 12, som Helle har introduceret til FLP, og han har kun været forhandler siden november sidste år. I første omgang var han nemlig lidt skeptisk. - Helle og Per Bay er vores gode venner, og Per og jeg har tit talt om at tjene penge sammen. Gøre noget endet, end man plejer. Men jeg har aldrig kunnet se mig selv som en, der snakker om helsekost. Og deres historier var næsten for gode til at være sande. Jeg troede heller ikke, at de tjente penge på det. Lille risiko Lars Wesselhøft lod sig dog overbevise, da han fandt ud at, at den økonomiske risiko var meget lille. - Man kan starte ved for eksempel at købe for 3.000 kroner produkter. Og man får 90 procent af pengene retur af firmaet, hvis man ikke får solgt noget. Det var en risiko på 300 kroner, som jeg godt kunne leve med. Kunderne kan også få 90 procent retur, og det er også en tryghed for mig som sælger. Jeg føler ikke, at jeg lokker eller snyder nogen. Produkterne har ikke kunnet klare hans glutenallergi. Men, som han siger, hvis de kunne klare alt, ville det jo også være fup. - Men jeg har fået nogle utrolige tilbagemeldinger fra kunderne. Den sidste dame jeg talte med er 84. Hun har et dårligt ben, og det var ikke blevet bedre. Til gengæld var hun holdt op med at bruge ble, fortæller skibstømreren lettere forbavset. Han kalder forhandlerjobbet overraskende sjovt, og synes det er rimeligt, at andre får bonus ud fra hans indsats. - Når jeg arbejder for mester, får han jo også noget ud af det. Overfor Lars Wesselhøft sidder souschefen for Børnehaven Fuglsang i Nørresundby, Anne-Marie Hansen. Gennem sin tidligere leder, Nanna Sørensen, hørte hun om Aloe Vera, som hun i første omgang prøvede på sin voksne datter, der lider af allergi. - Hun fik det bedre, og jeg er selv blevet hjulpet til en bedre fordøjelse og er sluppet af med min halsbrand. Men jeg sagde først nej til Nanna, da hun spurgte om jeg ville sælge produkterne. Også Anne-Marie Hansen tog dog springet, da hun fandt ud at, at hun kunne få 90 procent retur, og sidst i april 2002 blev også hun forhandler.