Nødhjælp til nye ledere

Flere virksomheder sender deres nye ledere på kursus for at undgå forkerte beslutninger og medarbejderflugt

NORDJYLLAND:Små og store virksomheder risikerer at miste penge og gode ansatte, når de forfremmer menige medarbejdere til ledende stillinger. Det er nemlig langt fra alle nye ledere, der er klar til at træffe ubehagelige beslutninger og skære igennem over for tidligere kolleger. Men nu har flere virksomheder fået øjnene op for, at det kan betale sig at sende de nye ledere på kursus, vurderer Uddannelsesleder John Nielsen fra EUC Nords kursuscenter. Han sporer en spirende interesse blandt små og mellemstore virksomheder for at uddanne ansatte, der er steget i graderne. -Det er et stort behov for at uddanne medarbejdere, der er blevet forfremmet til nye ledere. Det sker typisk, fordi de er gode specialister, eksempelvis håndværkere eller ingeniører. Men det betyder ikke nødvendigvis, at de er gode til at lede og fordele arbejdet, siger John Nielsen. Problemet er ifølge ham, at nye ledere langt fra altid besidder de nødvendige sociale egenskaber, der skal til for at få en arbejdsplads til at fungere. En leder skal tænke i helheder, eller med John Nielsens ord, sætte sig op i en helikopter og få det forkromede overblik. -Man skal kunne samarbejde, løse konflikter og kommunikere med sine medarbejdere. Dertil kommer, at ledere skal være utrolige dygtige til at se, hvilke kompetencer medarbejderne har. De er virksomhedens råstof, siger John Nielsen. Vælg rigtigt Kurt Weis Christensen, formand for Dansk Industri i Nordjylland, mener, at virksomhederne bør sikre, at de udpeger ledere med både faglige og sociale kompetencer. -Det er en afgørende forudsætning, at man rekrutterer mennesker, der motiveres ved ledelse af mennesker. Det duer ikke at forfremme en medarbejder, hvis han eller hun udelukkende motiveres af at være specialist på sit felt, siger han. Karl-Johan Vibits er direktør i konsulentvirksomheden Vibits Ledelse og medforfatter til bogen 'Ny i lederjobbet og hva så'. Han oplever en stor følelse af ensomhed hos nye ledere uden erfaring med at skulle bestemme. -Man føler sig smigret og siger ja tak til jobbet uden at tænke over, hvilke forventninger og krav man har til stillingen. Lige pludselig har man fået magt og det skaber distance, fordi medarbejderne i nogle situationer går uden om lederen. Dertil kommer, at lederen ikke længere kan lette sit hjerte for de andre, når der er noget galt, for det vil blive set som et svaghedstegn, der koster troværdighed, siger Karl-Johan Vibits. Fejl koster Problemet er ifølge Karl-Johan Vibits, at lederen ofte gerne vil være gode venner med alle, men det har en pris. -Det kan koste dyrt, fordi man ender med at blive blæst rundt i manegen i stedet for at tænke på, hvad der er det bedste for virksomheden. Hen ad vejen lærer de fleste, at man ikke kan gøre alle tilfredse. Men det kan koste en masse energi og forkerte beslutninger, siger Vibits. Hos Ledernes Hovedorganisation, der tæller 85.000 medlemmer i lederjob, er man også opmærksom på problemet. Derfor tilbyder man nu en diplomuddannelse i lederskab. Det er den første af sin art herhjemme. På landsplan har 700 ledere meldt sig til den offentligt anerkendte bacheloruddannelse, der skal skabe professionelle ledere i både det private og det offentlige. - Hvis ledere ikke er godt nok forberedt på opgaven, kan det i yderste konsekvens betyde, at man får svært ved at få succes som bundlinjen, både som virksomhed og leder. Dertil kommer, at gode medarbejdere forlader virksomheden, hvis der er dårlig ledelse, siger uddannelseskonsulent Lene Daugaard.