Trafikulykker

Nødstedte bilisters bedste ven

Søren Stubben redder biler op af grøften, laver reparationer, kører folk hjem og nødslagter kreaturer

2
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Dansk Autohjælp har 600.000 kunder i Danmark og rykker ud i forskellige køretøjer.Foto: Kurt Bering

HJØRRING:De fleste har prøvet det - at være nødt til at ringe til Falck eller Dansk Autohjælp, fordi ens bil har måttet give op midlertidigt. Søren Stubben er en af dem, der kommer ud og hjælper folk ud af trælse situationer. Han kører for Dansk Autohjælp og er utrolig glad for sit arbejde. - Det er meget afvekslende. De fleste er biler, der ikke vil starte, eller folk der har smækket nøglen inde, eller biler, der sidder fast, siger han. Den formiddag, NORDJYSKE er med på tur, er der rimelig stille. En bil i Furreby er gået i stå, og en anden bil i Hirtshals har også brug for hjælp. Søren Stubben ligger afsted mod Hirtshals og fortæller imens om arbejdet. - Jeg kan godt lide, at man ikke på forhånd ved, hvad der sker. I morges var der en, der var snurret rundt på motorvejen og holdt i nødsporet, i eftermiddag skal vi måske ud til en landmand. Det er spændende hver gang telefonen ringer, fortæller han. Det med landmændene er noget arbejde, Dansk Autohjælp har gennem TopDanmark. Det kan byde på nogle ret specielle opgaver. - Vi er også ude at flytte kreaturer. Vi har nok været oppe at hive en ko op, der er faldet igennem spalterne og ned i gyllen, fortæller Søren Stubben. Til det formål har han en sele med, som er til at få rundt om dyrene, hvad enten de sidder fast i gylle eller i en grøft. Er det helt galt, kan Søren Stubben også foretage en nødslagtning. - Så har vi en boltpistol, og så skal de op på en kobåre og ind til slagteriet, siger han. Fremme i Hirtshals har en Opel fået det dårligt. Styretøjet er slået skævt efter et lille uheld, og den skal på værksted. Søren Stubben bakker til med lastbilen og sænker rampen ned. Opel'en hejses op med en spil af en stålwire, som kan betjener med en fjernbetjening. Kort efter går turen retur til Hjørring til Opelværkstedet. Japanere Søren Stubben er ikke meget for at fortælle, hvilke mærker biler, der oftest går i stykker. Men han vil godt fortælle, hvilke biler de sjældent møder. - Japanere, de går ikke så meget i stykker. Toyotaer ser vi ikke meget til. Men selvfølgelig kan alle biler gå i stykker. Til gengæld afliver søren Stubben gerne myten om, at kvinder skulle være dårligere bilister. - Jeg tror, det er cirka halvt om halvt. Vi hjælper ligeså mange mænd som kvinder. I langt de fleste tilfælde er folk glade, når Autohjælpen kommer frem. Så bliver både bilen kørt på værksted og chaufføren kørt hjem, og det kan være noget af en lettelse i sådan en situation. - Men en gang i mellem støder vi på nogen, der er sure. Så må vi tage det med, siger Søren Stubben. Isbil væltede En af de mest spøjse situationer, han kan huske, var dengang isbilen kørte galt ved Brønderslev. - Hjemis-bilen var væltet, og der var is ud over det hele. Politiet måtte jage folk væk, der ville stjæle is. Det tog mange timer at rydde op, og der gik meget is til spilde. Midt i det hele var der en, der stak af med isbilens klokke, husker Søren Stubben. Tilbage i Hjørring sætter han Opel'en af på få minutter - han ved lige, hvor den skal stå. Så går turen tilbage til hovedkvarteret på Frederikshavnsvej. - Nogle gange er vi ud og hente biler, der er blevet godt smadret. Nogle er krøllet så meget sammen, at det er lettest at læsse dem med en kran. Det sætter lidt tanker i gang somme tider, fortæller Søren Stubben. Der er belvet mre og mere at lave gennem de sneste år, og i denne snetid er der ekstra meget. Men når der ikke lige er udkald, har Søren Stubben alligevel noget at lave. Som mekaniker kan selv stå for vedligeholdelse af lastbilerne, og der er altid noget, der skal laves. Lige indtil telefonen ringer igen og kommer med den næste overraskelse.