EMNER

Nørderne er nødvendige

Millioner af voksne mennesker spiller rollespil på internettet, og stadig flere står i kø for at få adgang til nye virtuelle universer som "World of Warcraft" og "Hattrick". Den voksne del af befolkningen er blevet nørder.

Men det er slet ikke så skidt, mener medieforsker på Aalborg Universitet, Tem Frank Andersen. - Hvis vi havde en anden mentalitet, ville vi ikke opfatte det, som om vi var nørder, når vi bruger lang tid foran computeren og lader os opsluge. Vi ville opfatte det som kompetenceudvikling, siger han. - I Danmark kan vi ikke håndtere, at nogen er nørder, og vores vestlige verden har en måde at sygeliggøre nørder på. Men uddannelserne efterspørger jo netop specialister, der kan blive opslugt og fordybe sig. En af dem, der advarer mod nørde-tendensen, er Michael Jørsel, der er centerleder ved Dansk Center for Ludomani. Centret har, ved siden af indsatsen mod den spillelidenskab, der involverer hasardspil, også haft en selvhjælpsgruppe med netafhængige kørende. Simpelthen for at generere mere viden på området, så de kan rådgive det stigende antal mennesker, der henvender sig. - Vi har kunnet registrere nogle sociale forskydninger. Folk bliver dårligere til at begå sig i det virkelige liv af at bruge tiden foran computeren, og de beskriver deres afhængighed som skænderier med partneren og problemer med vennerne. Der sker en tydelig reduktion af deres sociale repertorie, og det bliver sværere at være til stede i den virkelige verden, siger han. Tem Frank Andersen er enig i, at de sociale kompetencer vil ændre sig, men ser blot de sociale relationer på internettet som en udvikling af snakken henover hækken. Vores kommunikation har ændret sig gennem årene, påpeger han. Mest markant, da folk flyttede fra landet til byerne i forbindelse med urbaniseringen, for vi hilser ikke længere på folk på gaden, og vi kigger ned i mobiltelefonen, når vi kører bus, i stedet for at tale med sidemanden. - Vi står overfor, at folk knytter bestemte bånd på egne vilkår og nogle knytter kun virtuelle bånd. Cyberspace udgør et virkeligt rum, der kan skabe sociale relationer, siger han. Men i USA har man registreret dødsfald, som kan bunde i netafhændighed, og grænsen mellem de virtuelle og virkelige universer udviskes stadig mere. Effekter fra computerspillene og personlige karakterer handles for store virkelige summer på internetauktionen e-bay, og flere specialister lever efterhånden af handel med de virtuelle luftkasteller.