- Nogen ta’r på ferie - jeg skruer på mine biler

43-årige Niels Christiansen bruger 50-60 timer om ugen på Vrå Auto - og resten af tiden i sin garage

1
Galleri - Tryk og se alle billederne.

Niels Chri­sti­an­sen hå­ber at køre flere 3. ­plad­ser hjem på Jyl­lands­ring­en. Bagved ses team­che­f for Team Vrå Auto Racing, Kenneth Jen­sen. Foto: Bent Bach

VRÅ:- Konen har forsøgt at slæbe mig med på camping i Grønhøj - og det gik da også fint i en time. Niels Christiansen mener nok, at han har gjort forsøget med familieferie. Men det gik altså ikke, for knap var han ankommet til Grønhøj, før han begyndte at spekulere på, om man monstro ikke kunne rejse et telt og indrette autoværksted i det. For hvad skulle man dog ellers lave? Nu er campingvognen sat til salg. Konen gad ikke forsøge at slæbe Niels Christiansen med - og det passer ham aldeles fint. Tiden går nemlig meget bedre i værkstedet lidt udenfor Hjørring, hvor også den private bopæl med konen og de to børn hører til. Bidt af motorsport Det, som trækker i Niels Christiansen, er to racerbiler - en ombygget Renault Clio og en ditto VW Golf. Bilerne bruges til at køre ræs på bl.a. Jyllandsringen i den såkaldte Special Saloon Car-klasse - kategorien under Danish Touring Car (DTC), hvor sporten begynder at nærme sig et professionelt niveau. - Jeg er simpelthen bidt af motorsport - spændingen, farten og det at skrue en bil sammen og se den vinde, siger Niels Christiansen om sin hobby, der fylder bogstavelig talt al hans fritid. De to biler, der kører i det, som officielt hedder Team Vrå Auto Racing, har han selv samlet - den ene helt fra bunden. Og det med at lave en racerbil er ikke noget, man bare lige gør, siger Niels Christiansen. Der er nemlig tusindvis af muligheder for at justere undervognen, motoren og alt det andet, der bare SKAL være i orden, hvis man skal have en chance i løbene. - Op til løbene går der utroligt mange timer med at justere og rette til. Men det er det hele værd, når man er klar til et løb - man er ude og pisse fem gange lige inden løbet, men der ikke sker andet, end at man lyner op og ned. Det er ren nervøsitet, siger Niels Christiansen om stemningen umiddelbart før starten går. Og når det først kører - så er timerne i værkstedet glemt. Så findes kun bilen, konkurrenterne - og farten. - Når det går hurtigst, kører vi omkring 190 km/t, siger han. Det er godt seks år siden, Niels Christiansen begyndte at køre ræs. Han kunne simpelthen ikke lade være. Holdarbejde Dengang var han alene om interessen i værkstedet, men i dag har han et helt hold af motorentusiaster omkring sig - og en ung, ambitiøs chauffør, som drømmer om at komme videre. Desuden har Team Vrå Auto Racing fået en teamchef, som skal arbejde for at få flere sponsorkroner til bilerne. - Vi skal have den nye chauffør, Morten Jensen, til at køre DTC, og det betyder, at vi skal have gode resultater i vores nuværende klasse de næste halvandet år, siger Niels Christiansen. Han fortsætter selv med at køre ræs, men erkender, at han er ved at være for gammel til DTC. Så hellere være ham, der har styr på indstillingerne og de mange timer i værkstedet. En dyr hobby - Om det løber rundt ... nej, sat’me nej. Jeg tror, at jeg har brugt omkring en million kroner gennem årene. Og så meget er der ikke kommet ind i sponsor kroner, siger Niels Christiansen om økonomien i motorsporten. Ikke at det gør ham noget, for glæden ved at skrue, justere og køre overstiger langt underskuddet på finanserne. Og selv om han godt kunne bruge flere sponsorer, kommer der da også penge i kassen. - I øjeblikket er vores budget på de to biler omkring en halv million kroner, men det må gerne blive større, siger han om hobbyen, der kan sluge præcis så mange kroner, som Niels Christiansen og han makkere kan skrabe sammen. - Nogen af bilerne i DTC har et årligt budget på omkring fire mio. kr. siger han. Men foreløbig skruer Niels Christiansen videre hver eneste aften i værksted - kun afbrudt af de to børn, som i ny og næ kommer og siger godnat til farmand. Den hilsen har Niels Christiansen lige tid til at returnere.