Norcar har styr på væksten

Efter rådgivning tør frederikshavnervirksomheden satse på at blive markedsførende

Naia Bang/texthuset
Konsulent Jens Ove Bagterp, JOB Consult Nord i Skagen (th), og administrerende direktør Stig Nielsen Pilgaard, Norcar, bruger redskaberne fra VækstDrive-kompendiet til at holde styr på Norcar’s vækst.Foto: PF Ajs Nielsen
Skagen 16. januar 2007 05:00

FREDERIKSHAVN: Frederikshavnerfirmaet Norcar DK A/S, der importerer og sælger minilæssere og minkfodermaskiner, havde i det første leveår en omsætning på 15 millioner kroner. Andet leveår - i år - forventer administrerende direktør Stig Nielsen Pilgaard at runde de 32 millioner i omsætning. Med hele Danmark og Færøerne som marked er Norcar det levende eksempel på, at der også er virksomheder i det ellers kriseramte Frederikshavn, der har fået del i væksten. Men det har ikke været helt uden problemer at vokse så hurtigt. - Efter det første år havde vi ansat så mange mennesker for at følge med efterspørgselen, at vi stod og manglede kapital. Og vi skulle ansætte flere medarbejdere. Samtidig var der nogle administrative rutiner, der ikke fungerede, forklarer Stig Nielsen Pilgaard og fortsætter: - Eksempelvis var jeg ude og besøge en landbrugskunde på Skjern-kanten, og da jeg kørte ud fra gårdspladsen, så jeg vores sælger køre ind på nabo-ejendommen. Det her er jo spild af medarbejderressourcer - det må kunne organiseres mere effektivt, tænkte jeg Moderselskabet, Norcar BSB, gik ind og hjalp med at løse likviditetsproblemet. Desuden kontaktede Stig Nielsen Pilgaard en konsulent, Jens Ove Bagterp, JOB Consult Nord i Skagen, der anbefalede virksomheden at gå med i projekt VækstDrive. Det er et landsdækkende projekt, ledet af ErhvervsCenter Nordjylland, der går ud på at give de små og mellemstore vækstvirksomheder et operationelt redskab til at nå deres mål. 52 virksomheder over hele landet deltager i projektet, der arbejder med en særlig vækst-manual, kaldet VækstDrive kompendiet. - Norcar har jo haft en enorm vækst på meget kort tid, men skal virksomheden nå sine mål, skal der noget systematik og struktur ind i det administrative arbejde. Her er VækstDrive-kompendiet en god skabelon, der blandt andet sikrer, at der hele tiden er status på, hvor vi er nu, påpeger Jens Ove Bagterp. Markedsledende Med VækstDrive-kompendiet som arbejdsredskab gennemgår virksomhedslederen - sammen med konsulenten - selv sin virksomhed og sætter finger på, hvor der er brug for at blive skarpere, hvis virksomheden skal kunne klare væksten. Herefter lægger de en plan for, hvornår og hvordan man når målene - og planen er som regel synlig på plancher, så alle involverede hele tiden kan se, om planen skrider. - Målet med vores køreplan er klar: Norcar vil være markedsledende inden for vores områder i år 2010, understreger Stig Nielsen Pilgaard, og Jens Ove Bagterp tilføjer: - Det kræver, at der indføres noget systematik omkring salg og opfølgning, og det er noget af det, der er ved at være styr på. Jens Ove Bagterp mener, at mange af de udfordringer, som Norcar har stået over for, er typiske for unge vækstvirksomheder: - Det er svært at gå fra at være iværksætter - hvor virksomhedslederen eksempelvis typisk er med overalt i virksomheden - og til at være en etableret virksomhed i vækst. Den proces kan virksomheden faktisk dø af, påpeger Jens Ove Bagterp. Ud på eksportmarkedet I dag er der ingen fare for, at Stig Nielsen Pilgaard møder sine sælgere ude i landet, for landkortet er nu delt op i 16 distrikter, hver med sin sælger. Og den administrerende direktør kan i langt højere grad koncentrere sig om administration og udvikling hjemme i virksomheden på Ellehammervej. - Nu er jeg kun synlig på messer, og det daglige salgsarbejde overlader jeg til mine sælgere. Også andre opgaver bliver i langt højere grad uddelegeret i dag. Det handler jo om at turde give slip - og om at have nogle gode medarbejdere, man kan stole på, funderer Stig Nielsen Pilgaard og fortsætter: - Som et led i VækstDrive-projektet arbejder vi i øjeblikket med at overtage en anden tilsvarende virksomhed, og samtidig er vi på vej ud på eksportmarkedet. Her har VækstDrive-kompendiet vist sig at være et godt arbejdsredskab - fordi det tager højde for, at virksomheden hele tiden udvikler sig. Norcar DK A/S forventer at blive færdig med VækstDrive-projektet i løbet af foråret 2006 - og så er virksomheden gearet til at forfølge sit mål om at være den største aktør på det danske marked inden for minilæssere og minkfodermaskiner i 2010. - Hvis ikke vi var gået med i VækstDrive er jeg bange for, at vi ikke ville kunne nå vores mål, påpeger Stig Nielsen Pilgaard.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...