Hjallerup marked

Nordea ud i aggressiv kampagne

Åbner ny internet-portal med egne og konkurrenters renter og gebyrer

AALBORG:- Vi har været pæne lidt for længe. Vi synes selv, at vi med vores faste renter har et godt produkt, og det vil vi gerne gøre nordjyderne opmærksomme på. Det siger Preben Poulsen, nordjysk områdedirektør for Nordea, som i morgen åbner en ny internet-portal med navnet www.renter-i-nordjylland.dk. Her kan nordjyderne både se Nordeas rentesatser samt rentesatserne for alle konkurrerennde pengeinstitutter i Nordjylland. - I modsætning til andre pengeinstitutter har vi synlige og ærlige renter. Det betyder, at vi hos Nordea ikke belønner dem, der råber højest med de bedste renter og gebyrer. I stedet belønner vi de kunder, som samler deres bankforretninger hos os. Vi har basispriser, fordelspriser og fordels-plus-priser, og det er den enkelte kunde, som ved at lægge flest muligt bankforretninger i Nordea selv afgør, hvilken gruppe man hører til, siger Preben Poulsen. På den nye internet-portal benytter Nordea de renteoplysninger, som de konkurrende pengeinstitutter selv oplyser på deres hjemmeside - og det er som regel ikke særligt fyldestgørende. - Der er mange af vores konkurrenter, der blot oplyser et prisinterval ved udlån, men låneren får ikke noget at vide, om hvor han eller hun hører til i dette interval, og dermed om han/hun skal betale en dyr rente for at andre, som er bedre til at krejle, kan låne billigere. Derimod oplyser vores konkurrenter næsten altid faste priser på indlån, siger Preben Poulsen. Der er også flere nordjyske pengeinstitutter, der end ikke oplyser et prisinterval. Det giver dem et forklaringsproblem over for kunderne, mener Preben Poulsen. - Vi har naturligvis kunder, som elsker at krejle om renten ligesom man gør på Hjallerup Marked, og som derfor er kede af vores politik med faste renter, men langt de fleste af vores kunder er godt tilfredse med vores faste priser. Det giver dem sikkerhed for, at de betaler samme rente som andre og det betyder, at vi kan koncentrere os om at yde en god rådgivning, siger Preben Poulsen . Han understreger, at det ikke er Nordeas mål at starte en priskrig, for der vil altid være konkurrenter, som på enkelte områder, eksempelvis billån, er billigere end Nordea. - Men hvis man ser på det totale engagement, som en privatkunde typisk lægger i sit pengeinstitut, så er det min påstand, at vi som regel vil være billigst, og det vil vi gerne gøre nordjyderne opmærksomme på, fastslår Nordea-direktøren.