Nordea vil være mere aggressiv

- Vi skal være bedre til at fortælle, hvor gode vi er, fastslår Nordeas nordjyske områdedirektør

Virksomhedsøkonomi 1. oktober 2002 08:00

AALBORG: - Vi har hidtil været alt for pæne og overladt banen for meget til konkurrenterne. Men nu skal vi være bedre til at fortælle, hvor gode vi er. Det fastslår Preben Poulsen, nordjysk områdedirektør for Nordea. Det er ikke mindst i forhold til de mange lokale pengeinstitutter, at Nordea nu vil markere sig mere. - Det er i de senere år blevet stadigt mere almindeligt, at de mindre lokale banker skælder ud på de store. Ofte endda med helt urimelige beskyldninger. I fjor var der endog en lokal sparekassedirektør, der erklærede, at de store pengeinsitutter kun var ude på at udsuge Nordjylland, og når der ikke var mere at komme efter, så lukkede vi filialerne. Vi har hidtil lagt så megen vægt på at være pæne, at vi ikke har svaret igen på sådanne urimmeligheder, men det være være slut nu, siger Preben Poulsen. - Det er jo helt ved siden af, når man påstår, at vi ikke er lokale. Vores nordjyske hovedkontor har ligget her i Algade siden 1925, og de fleste af vores filialer er lige så gamle. Vi har ganske vist skiftet navn et par gange undervejs. Oprindeligt hed banken i Algade jo Andelsbanken. Men det er de samme mennesker, der arbejder her. Så både banken og dens medarbejdere lever og har deres virke i Nordjylland, påpeger Preben Poulsen. - Faktisk ville Nordjylland være ilde stedt uden de store pengeinistittutter, for det er jo os, der finansierer det nordjyske erhvervsliv. Det er også os, der har den fornødne styrke og volume til at give de nordjyske erhvervsvirksomheder den nødvendige service, når de er aktive i udlandet, pointerer Preben Poulsen. Det er Nordeas nye koncerndirektør Lars Nordström, der står bag beslutningen om at Nordea nu skal være mere aggressive. Nyt er også at Nordea-medarbejderne, skal lære at hade, når deres konkurrenter er bedre. Det er en målsætning, som Preben Poulsen tilslutter sig, selv om han ikke bruger de samme ord. - Vi skal have ambitioner om at være bedst og om at yde den bedste rådgivning og har den bedste kompetance, og det mener jeg faktisk allerede vi har. Vi har nogle meget dygtige medarbejdere i Nordea. Men naturligvis skal vi ikke hade vores konkurrenter. Vi skal hade, når andre gør det bedre - her er en væsentlig forskel, siger Preben Poulsen. I Nordjylland har Nordea i dag 25 filialer og 190 medarbejdere og en volumen, som gør banken til det tredjestørste pengeinsitut efter Danske Bank og Spar Nord. På privatkundeområdet har Nordea haft en pæn succes med sit budskab om ikke at krejle med rentesatserne til udlån. - De fleste kunder kan lide, at vi har en fast rente for alle samtidig med, at vi har et fordelsprogram, der betyder, at jo flere engagementer man lægger os hos, jo mindre er udlånsrenten. Når der skal pruttes om renten, som man gør i andre banker og som vi også gjorde førhen, ender det med, at den, der råber højest, får den laveste rente, mens de øvrige blive snydt, siger Preben Poulsen. Nordea er nu ved sætte et fordelsprogram i værk for erhvervskunderne. I modsætning til privatkunderne har Norda ikke nogen fast rente til erhvervskunderne - her tages der bl.a. hensyn til risikoen ved det pågældende lån, når renten bliver afgjort.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...