Nordiske film på Nordkraft

Weekenden er dansk-svensk-finsk-islandsk på lærredet

3
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Scene fra den svenske "Man tænker sit".

Med en dansk dokumentarfilm, to svenske spillefilm og en hel håndfuld nye islandske kortfilm holder Biffen på Nordkraft i Aalborg Nordiske Filmdage i denne weekend, nemlig i dag, fredag og lørdag og søndag. Drømme i København, den danske dokumentar, anmeldes på side 4 i denne sektion. Den vises en hel uge frem. I eftermiddag, fredag, kan man se den svenske Elina - som om jeg ikke fandtes og lørdag eftermiddag vises Man tænker sit og søndag kører det med islandske kortfilm, præsenteret af den dansk-islandske filmmagister, Birgir Thor Møller. Fredagens film bygger på en roman af samme navn af Kerstin Johansson i Backe. Elina - som om jeg ikke fandtes handler om en pige på ni, der begynder i skolen igen efter lang tids sygdom. Hun havner straks på kollisionskurs med sin nye, strenge lærerinde, men hun gør oprør og snart ved hele skolen og resten af det lille samfund, hvad der foregår. Men ingen tør tage Elinas parti. Den lille pige søger elsker mosen, og her søger hun tilflugt, da hun til sidst føler sig helt alene og fortabt i konflikten med lærerinden. Men denne gang hænger hun fast i det lumske dynd og synker langsomt ned. Filmen er instrueret af den finske instruktør Klaus Härö, og Bibi Andersson og Natalie Minnevik spiller lærerinden og Elina. Lørdag eftermiddag vises spillefilmen Man tænker sit, debutspillefilm for de to unge svenske filmkunstnere, Henrik Hellström og Fredrik Wenzel. Filmen betegnes som skabt et filmisk digt, der fanger oplevelsen af, hvor alene vi er i en verden fuld af mennesker. Hovedpersonen er 11-årige Sebastian, der med sine unge øjne betragter beboerne og hverdagen i et villakvarter i byen Falkenberg ved den svenske vestkyst. For Sebastian er verden ny og spændende, og afvigelser fra normen giver ikke anledning til undren. Det gør det til gengæld for publikum, der er vidne til folk, der mistrives grundet bl.a. fejlslagen integration, præstationsangst, psykisk ustabilitet med videre. Filmen er en rå skildring af det svenske liv i yderområderne, hvor folk har nok i sig selv og helst vender ryggen til, når virkeligheden bliver for ubehagelig. Søndag kommer så de islandske kortfilm. Genren er i rivende udvikling, og der er skabt fremragende resultater, f.eks. af instruktører såsom Rúnar Rúnarsson (Den sidste gård) og Grímur Hákonarson (Wrestling). Kortfilmene leverer små bittersøde eller tragikomiske fortællinger fra et samtidens Island, som de skildrer med et skarpt blik for det bizarre i omgivelserne, fortæller søndagens dansk-islandske filmvært, Birgir Thor Møller, der viser en stribe eksempler for publikum.