Nordjyde sælger it-firma for 1,2 mia. kr.

Dan Eisenhardt fra Aalborg fik en god ide under konkurrencesvømning

Flemming Junker
Dan Eisenhardt: - Vi endte med at sadle om fra svømmebriller til skibriller.
Erhverv 3. juli 2015 11:16

AALBORG/VANCOUVER: Det begyndte med et behov for mere information, når man deltager i svømmekonkurrencer, og nu er det foreløbig endt med salget af et canadisk firma til den amerikanske gigant Intel for 1,2 milliarder kroner.

Sådan ser den bemærkelsesværdige udvikling ud for den 40-årige Dan Eisenhardt, født og opvokset i Aalborg, konkurrencesvømmer, civilingeniør fra Aalborg Universitet og nu administrerende direktør for Recon Instruments i Vancouver i Canada.

Hjemme i Aalborg, hvor hans forældre stadig bor, brugte Dan Eisenhardt som barn og ung med egne ord nærmest umenneskeligt mange timer i bassinet som konkurrencesvømmer:

Meget frustreret

- Jeg var altid frustreret over, hvor lidt information der var tilgængelig under svømningen på grund af den nærmest totale isolation i vandet kombineret med arme og hoved i konstant bevægelse.

- Så kom jeg til at tænke på, at et lille display med tilhørende computer placeret under øjet i svømmebrillen ville kunne kalkulere og vise information som splittider og puls, mens man svømmer.

- Men det tog rigtigt mange år samt en civilingeniøruddannelse, før jeg fik mulighed for at sætte ord på min frustration og føre ideen ud i livet, fortæller Dan Eisenhardt fra den canadiske vestkyst.

Recon Instruments hentede i 2008 de første penge fra en gruppe danske investorer, hvilket blev startskuddet til en hel stribe fund raises over de næste syv år. I alt har man hentet investeringer på flere end 130 millioner kroner, inden Intel nu har slået til og købt firmaet.

Store udfordringer

Dan Eisenhardt oplyser, at det har været meget udfordrende at tackle alle de tekniske problemer i forbindelse med brillerne.

- Det er særdeles komplekst at vise ”augmented reality” (en slags udvidet virkelighed, som ses lige foran øjet, red.) samtidig med, at computermodulet i brillen skal være yderst kompakt og batterilevetiden god selv i det kolde klima på pisterne.

- Desuden skulle vi levere et brilledesign på lige fod med de store etablerede Google-brands samt overbevise forbrugerne om idéen i det her, selv om ingen dengang vidste, hvad et heads up-display (en lille skærm foran øjet, red.) var for noget, fortæller Dan Eisenhardt.

Hans firma endte med at gå i partnerskab med en amerikansk brilleproducent, så han og hans kolleger kunne fokusere på det tekniske og lade brilleproducenterne om design og salg af briller.

Siden har firmaet lanceret Recon Jet, som er en digital brille i solbrilleform. Den er især møntet på cyklister og løbere, men kommer også til at kunne bruges til andre aktiviteter som golf, sejlads og jagt.

- Og med Intel som moderselskab kan vi nu få adgang til teknologi og ressourcer fra det firma, der grundlagde selve Silicon Valley, og det betyder, at vi kan rykke endnu hurtigere frem med nye produkter og ekspansion. Jeg kan ikke rigtigt forestille mig et bedre alternativ for fremtiden end det, fastslår Dan Eisenhardt.

chat_bubble Kommentarer keyboard_arrow_down

Log ind for at kommentere.
Henter artikler...
Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...