Nordjyder bag nyt landsdækkende blad

To nordjyder står bag nyt landsdækkende hip hop magasin, der er på gaden i dag

Så er der godt nyt til hele den danske hip hop og skater kultur. "Actionspeax". Et helt nyt landsdækkende magasin i 15.000, der kommer på gaden i dag, og det er to unge nordjyder, der står bag. - Der er så mange underlige hesteblade og traktormagasiner. Der er da mærkeligt, at der ikke også er et hip hop-magasin, siger 25-årige Mark Urban, der er ejer af skaterbutikken Streetammo i Aalborg og den ene af de to initiativtagere. Sammen med den 27-årige kammerat Peter Bern Thomsen fra Hjørring har han nu udlevet en drøm, han har haft i mange år, og som de to kammerater har haft planlagt siden sidste sommer. - Jeg har længe gået og funderet over, at jeg gerne ville lave det, men jeg havde ikke selv nogen erfaring med at gøre det. Men det havde Peter, forklarer Mark Urban. De to initiativtagere var skater-kammerater i folkeskolen i Hjørring, men da Mark Urban flyttede til Aalborg, da han var 17 år gled venskabet ud. Indtil en dag sidste sommer på Tårnby Strand, da de mødte hinanden igen og besluttede at lave et blad sammen. Peter Bern Thomsen var den perfekte makker, da han før havde prøvet kræfter med bladbranchen. Mark Urbans styrke var derimod, at han havde rødderne dybt plantet i kulturen, og sådan er det også med skribenterne i bladet. De er allesammen nøje udvalgte og får ikke mange kroner for at skrive for bladet. Allerede fra næste gang skal skribenterne arbejde helt gratis, men det har ikke været noget problem. Faktisk skriver de fleste allerede gratis for flere hjemmesider. - Der er forskellige skribenter, som vi har hijacked fra forskellige hjemmesider. Vi har fundet dem, vi synes skriver bedst, siger Mark Urban og forklarer, at det er vigtigt, at det er folk fra miljøet, der skriver. - Der er meget slang i teksten, og det ville ikke blive det samme, hvis vi ansatte en journalist, siger han. Mark Urban er overbevist om, at bladet vil kunne køre rundt økonomisk, selvom det er et magasin, der uddeles gratis. Men selvom de livsnødvendige annoncer nu er i hus, har det ikke været arbejde uden knofedt at få det første blad på gaden. - Helt fra starten var der rimelig opbakning, men det har altså været en stor opgave at skaffe 200.000 ind på et blad, som ingen har set før, siger han men forklarer, at der allerede fra næste gang er sider, der er solgt på forhånd. Netop derfor tror Mark Urban også på projektets holdbarhed. - Vi følte, at der var et kæmpe marked. Hip hop har jo slået country i USA, og det kan sagtens lade sig gøre at lave et gratis magasin. Der er nok, der vil annoncere, for det er en meget spændende kultur. Tøjet, musikken og måden man snakker med hinanden er helt anderledes og speciel, siger han. Ambitionerne er da også lige så store, som bladet er nyt. Selveste den nordjyske senior-rapper Jonny Hefty skal stå i front for bladet og planen er, at magasinet skal kunne konkurere med andre ungdomsblade som Mix og Tjeck, forklarer Mark Urban. - Vi regner med at lave et blad, der kan få en stabil plads i den danske bladverden. Magasinet er gratis. Oplaget skal allerede næste gang udvides. Måske endda fordobles og uddeles på handelskoler. Omhandler alt fra en historie om en mand, der kan tisse fem meter til piger, der laver rapmusik, men åbningsnummerets hovedhistorie er et portræt af rapperen Niarn fra Aalborg. Med tiden skal det også handle om ekstrem sport og skatere. Skal udkomme hvert kvartal og er denne gang på hundrede sider. Det vil blive distribueret til hip hop-butikker og Stereo Studie-kæden i alle større byer som Aalborg, Århus og København, men også Nørresundby, Hjørring, Viborg, Herning Esbjerg er med på vognen.