Nordjyder finder lettest vej til kørekortet

Vordende bilister i Løgstør, Hjørring og Hobro i top, når det gælder lav dumpeprocent

NORDJYLLAND:"Kvinder kan ikke køre bil" er en fortærsket fordom. I virkeligheden er det dem fra København og Århus, som ikke evner at styre sikkert ad gader og stræder. Det sidste er dokumenteret så langt, at dumpeprocenten ved køreprøver i København og Århus-området er landets højeste. I den anden ende af skalaen ligger tre af fem nordjyske politikredse. Både Løgstør, Hjørring og Hobro er i top seks, når det gælder lav dumpeprocent. Løgstør indtager en tredjeplads, og i 2001 var bilisteleverne i Hobro bedst af alle til at bestå køreprøven. Mens næsten hver anden må om igen i København, retter den prøvesagkyndige kun tommelfingeren ned ved én ud af fem i Løgstør, Hobro og Hjørring. Landsgennemsnittet er en dumpeprocent på godt en tredjedel ved den praktiske køreprøve. Når det drejer sig om teoriprøven, er de geografiske udsving en anelse mindre. Tallet svinger mellem 13 og 32 med et snit på godt 22 procent. Mads Mazanti Hansen, specialkonsulent ved Rigspolitiet: - Nogle kørelærere mener, at der er forskel på den måde, politiets sagkyndige bedømmer eleverne ved prøven. Derfor er vi begyndt at kvalitetssikre prøverne med en række nye bestemmelser, som skal gøre de sagkyndiges bedømmelser mere ensartet. Mads Mazanti Hansen peger også på, at konkurrencen blandt kørelærere i visse dele af landet er så hård, at nogle af hensyn til prisen presses til at give færre køretimer, end eleven faktisk har brug for. Når regnskabets time kommer, er eleven ikke dygtig nok og dumper. - Men det problem var nok større tidligere. I dag sætter loven trods alt et minimum for, hvor mange timers undervisning eleven skal have, understreger Mads Mazanti Hansen. Discount-lærere Men kørelærere i både Brovst, Aalborg og Hobro, som Nordjyske Stiftstidende har talt med, mener, at lavpristilbud fra nogle kørelærere stadig påvirker dumpeprocenten i negativ retning. - For at holde prisen, sender de billige "discountkørelærere" eleverne for tidligt til køreprøve. Her på egnen er vi ikke plaget af den slags, og derfor dumper færre til prøven, siger Egon Nielsen, Brovst, som er formand for Løgstør og Omegns Kørelærerforening. Han erkender, at hans påstand ikke kan bevises. Der eksisterer nemlig ikke statistik med dumpeprocent for de enkelte køreskoler. Men Egon Nielsen får støtte af Asger Heinrich Nielsen fra Aalborgs ældste køreskole: - I Aalborg har vi hård konkurrence på prisen. Nogle kørelærere giver eleven et slagtilbud. Hvis eleven ikke er parat til prøven, når timerne er brugt, lader kørelæreren alligevel vedkommende gå til prøve. Det værste er, at nogle elever måske er heldige at bestå med det resultat, at de sendes ud i trafikken uden at være parate til det, siger Asger Nielsen. Han mener, at kørelæreren i den situation handler både uansvarligt og ulovligt. Én rundkørsel Der tegner sig et billede af, at de højeste dumpeprocenter findes i de største byområder. Således har de aalborgensiske bilistaspiranter noget sværere ved at stikke førebeviset i tegnebogen end i det øvrige Nordjylland. Forklaringen fra flere kørelærere er, at trafikken og mængden af komplicerede kryds og udfordringer er langt højere i Aalborg end i f.eks. Hobro, Aars eller Hirtshals. - I Løgstør er der jo kun én rundkørsel og ét lyskryds. Det er altså sværere at bestå en prøve i Aalborg, konstaterer Asger Heinrich Nielsen.