Film

Nordjyder i Chicago

To aalborgensere slap igennem nåleøjet til én af verdens mest populære musicals, der i fredags havde premiere i København

2
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Nina Munk­holm myrder sin mand af ren irritation over hans følsomme kunstnersjæl.

Det er de små ting, der skal finpudses nu, og den amerikanske koreograf Greg Butler har ansvaret for, at alt hænger sammen inden premieren i morgen. Han er ikke helt tilfreds med fremkaldelsen, hvor danserne løber ind på scenen. - Bukket virker lidt arrogant, og sådan er I slet ikke. I giver os ikke jeres øjne, siger Greg Butler, og beder danserne om at lave fremkaldelsen igen, hvor alle 26 navne bliver råbt op. - Nina Munkholm, lyder det, og hun løber ind på scenen og svinger benet helt op til ansigtet og så ud igen. Morten Kjeldgaard gør det samme, da hans navn bliver råbt op, men nøjes med et lille buk. De er begge to fra Aalborg, og er sluppet igennem nåleøjet til Musicalen ¿Chicago¿, der havde premiere i fredags på Det Ny Teater i København. Tilbage i maj stillede over 900 mennesker fra Danmark, Norge, Sverige og Tyskland op til audition på musicalen, der er noget helt specielt i danseverdenen. - Som danser er ¿Chicago¿ det bedste, og de, der instruerer os, er selv på et sindssygt højt niveau. Man føler virkelig, at det, der kommer bagefter ikke helt kan hamle op med det, man laver nu. Der er premiere i morgen, og inden Morten Kjeldgaard og Nina Munkholm kan sige farvel til ¿Chicago¿ nytårsaften, har de spillet stykket 72 gange. - Det er ingenting. Jeg spillede ¿Beauty and the Beast¿ 240 gange. Men selvom det kun er 72 gange, så kan det stadig være svært at holde gejsten oppe. - Det handler om, at man har et godt makkerskab uden for scenen også. Morten og jeg er heldige, for vi har kendt hinanden i mange år og har det rigtigt godt sammen, siger Nina Munkholm. Under dagsprøverne er sanginstruktøren ikke helt tilfreds med udtalen hos nogle af de medvirkende. - I skal huske at synge gjort og ikke gjårt. Den går måske i Jylland, men ikke her, forklarer han. Nina Munkholm og Morten Kjeldgaard vil dog ikke tage ansvaret for den udbredte nordjyske udtale. - Nej. Det var ikke os, det var svenskerne, siger Morten Kjeldgaard og Nina Munkholm fortsætter. - Det var noget af det første, de sagde, da vi kom herover. Nu må i simpelthen lægge den nordjyske accent fra jer. Den går ikke på scenen. For i musicalverdenen skal man mestre alle discipliner, selvom de begge kommer fra sportsdansen. - Jeg synes faktisk, at der er ligeså meget skuespil som dans i ¿Chicago¿. Der er en historie bag alt dansen, fortæller Morten Kjeldgaard. Han spiller Harry, der i stykket er utro med to piger og en fyr, og derfor bliver skudt af sin kone Kitti. Så han er ikke bare utro men meget utro, og sådan er hele musicalen. Det er grotesk og overdrevet. - Stykket handler om at ville gøre hvad som helst for at komme frem. Og det er egentligt ret relevant, når man tænker på, at det er et stykke skrevet i 20¿erne. Det jo Paris Hilton om igen, fortæller Nina Munkholm, der spiller en anden kvinde, der har slået sin mand ihjel af ren irritation over hans følsomme kunstnersjæl. I musicalverdenen er det da også vigtigt at komme frem mens man kan, da pensionsalderen, for en danser er forholdsvis tidlig. - Jeg er 28, så jeg kan godt mærke det i kroppen. Når man har gjort det i så mange år, så får man skavanker, fortæller Nina Munkholm, der selv drømmer om at koreografere, når hun bliver for gammel til dansen. Morten Kjeldgaard er kun 22, så han har mindst 10 år tilbage på scenen. - Jeg lever nok mere i nuet, men nu har jeg været til audition på Dirty Dancing i Zürich, så det næste bliver nok udlandet. Dagen efter premieren i fredags måtte Nina træde til i én af de to hovedroller, da hende der havde rollen blev syg. Den forestilling fik blandt andet seks stjerner i Jyllands-Posten.