Nordjyder i taberrolle

”Det bliver dyrere at være dansker”. Det er med S-formand Helle Thorning-Schmidt egne ord målet med S' og SF’s nye skatteplan.

Dermed bryder S-lederen alle skatteløfter fra sidste valgkamp. Skattestoppet er det første, der falder, hvis S-SF vinder et valg. Man kan undre sig over, at S-SF-lederne overhovedet har overvejet at indføre nye og højere skatter på erhvervsliv og mange familier, mens vi står i en historisk krise, hvor virksomheder kæmper for at overleve, og mange mennesker frygter for deres job. Og Region Nordjylland bliver den store taber. S-SF-planen er et håndkantslag til den regionale udviklingsplan, som nordjysk erhvervsliv, fagbevægelse, uddannelsesinstitutioner, kommuner og region sammen har lagt for udviklingen af Nordjylland. Kørselsafgifter på motorvejene, nye passagerafgifter på fly, særskatter på nordjyske hovederhverv og højere beskatning af mennesker med videregående uddannelser er gift for alle de målsætninger for vores landsdel, som nordjyderne har opstillet sammen: 1. Nordjyderne, som i generationer har kæmpet for at sikre os motorveje og anden infrastruktur, der er nødvendig for udvikling og beskæftigelse i vores landsdel, vil skulle betale en ny kørselsafgift på 35 øre for hver kilometer, vi kører på motorveje. Dermed skal vi bidrage til finansiering af en række trafikinvesteringer i hovedstaden 2. Nordjylland er storleverandør til den danske fødevareeksport. Danske landmænd er verdensmestre i at levere sunde og sikre fødevarer til kræsne forbrugere overe hele verden. Sunde og sikre fødevarer er netop også en af de store satsninger i de nordjyske erhvervsplaner. Men i S-SF-skatteplanen er netop fødevareerhvervet udset til at skulle bære en række særskatter. Endda på et tidspunkt, hvor erhvervet er voldsomt presset i forvejen. 3. Nordjylland har et uddannelsesefterslæb i forhold til andre regioner i ind- og udland. For mange lader sig simpelthen friste af en tilværelse som ufaglærte. Og vi har særligt for få, som tager en videregående uddannelse. Af samme grund har ambitionen om at løfte uddannelsesniveauet blandt nordjyderne også en central plads i den nordjyske udviklingsplan. Men med S-SF-skatteplanen får alle vores anstrengelser for at få flere til at tage sig en videregående uddannelse og tiltrække og fastholde et videntungt erhvervsliv et grundskud med nye erhvervs- og misundelsesskatter. 4. Nordjylland er heldig at have en dygtig og kreativ lufthavn, som sikrer os mange flyforbindelser til både ind- og udland. Med S-SF-skatteplanen genindføres nu en passagerafgift (som Venstre & Co. har fjernet), som sætter Aalborg Lufthavn bagud i konkurrencen med lufthavne i udlandet – og mindsker mobiliteten og adgangen til Nordjylland. 5. Nordjylland har brug for en ny effektiv Limfjordsforbindelse, der leder mest muligt trafik uden om mennesker og bymiljøer i Aalborg – og samtidig sikrer os mod at Limfjorden bliver en barriere for erhvervsudvikling. Og vi har brug for en let- eller nærbane, der binder Aalborg Lufthavn sammen med Aalborg midtby, Gigantium, universitetet, NOVI og det nye Aalborg Sygehus. Men der er hverken Limfjordsforbindelse eller letbane til Aalborg og Nordjylland i S-SF-planen. Derimod skal nordjyderne med nye S-SF-skatter finansiere letbaner i Århus og Odense og hovedstaden. Nordjylland er udset til taberrollen i S-SF’s drømmesamfund.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...