Turisme

Nordjylland kan gå på vandet

Ubådsferie, virtuelle søslag, dykning og store sportsbegivenheder. Vandet i Nordjylland gør alt muligt, mener visions-direktør Jacob Jaskov

NORDJYLLAND:Vand kan faktisk godt være en souvenir. Og vandet er Nordjyllands bedste kort, når det drejer sig om at trække turister til. Men det er nødvendigt at droppe badeferie-mentaliteten og springe ud i de mere vilde ideer, mener Jacob Jaskov, fremtidsforsker og innovatør, direktør for visions-virksomheden Fahrenheit 212 i København. - Man skal tænke innovativt i vand. Man skal udnytte underhavet, strandene og de mange krigstidsbunkers. Samtidig skal man åbne øjnene for, at Nordjylland med sine tre vande – Vesterhavet, Kattegat og Limfjorden - har de bedste muligheder for at blive Danmarks dykkerparadis eller blive centrum for et hav af store maritime sportsbegivenheder, siger Jacob Jaskov. Han har tidligere været med til at lave events og udvikle oplevelser til blandt andet turistbranchen. Overordnet mener han, at det er forkert at tale om spidsen af Jylland som en vindblæst tarm, der ligger afsides og afsondret fra Europas knudepunkter. Nordjylland skal i stedet ses som porten til Europa og ved eksempelvis at lave partnerskaber med andre store byer, som man kan komme til ad vandveje i eksempelvis England, Holland, Sverige, Polen og Finland, så kan turistbranchen designe ferier til havs, som sender turisterne rundt i Europa – ikke i bil som sædvanligt – men i båd. Og udgangspunktet for denne tanke kunne nemt være Aalborg, mener Jacob Jaskov. Pirat eller spion Når først turisterne er kommet til Nordjylland, så giver vandet ifølge Jacob Jaskov et hav af muligheder for at tilbyde både skøre, luksuriøse, moderne, sportslige og historiske ferieoplevelser. Hvordan lyder det eksempelvis med en ubådsferie eller ferie som pirat eller Tordenskjold i et virtuelt søslag på stranden, hvor computerteknik gør oplevelsen både livagtig og autentisk. - Hvis man eksempelvis arrangerer ubådsferie, så er der både historie og spænding forbundet med sådan en ferie. Og tænk på hvilken oplevelse man kunne tage med sig hjem, hvis man lancerede ubådsturisme. Nogen vil måske have eventyr, hvor man leger russisk spionbåd i Skagerak, andre ville måske hellere have en luksusudgave, hvor der bliver serveret champagne og kaviar ombord. Dem, der ikke har råd til det vilde, kunne købe en mindre tur frem og tilbage til Sverige. Det er jo den samme oplevelse, siger Jacob Jaskov. Jacob Jaskovs filosofi, hvis han var turistchef i Nordjylland, er, at man skal give turister oplevelser som souvenirs. - Tænk på hvis man iscenesatte søslag på stranden, hvor man via computerteknik kobler den virkelige verden sammen med den virtuelle eventyrverden. Man har jo rammerne i Nordjylland med alle de gamle bunkere og de gode strande. Så kunne man starte oplevelsen ved computeren allerede inden man tog hjemmefra, sætte spillet i gang og igen bygge videre på oplevelsen og udvikle de relationer og venskaber, man har fået på ferien, når man kommer hjem, siger Jacob Jaskov. - På den måde er Nordjylland ikke kun et sted, du er i fjorten dage – det bliver en slags virtuel ferie som både foregår før, under og efter ferien. Selv om den slags ideer kan lyde skøre og luftige, så er den slags virtuelle ferieoplevelser ifølge Jaskov allerede i livlig vækst i blandt andet Japan, hvor man eksempelvis midt inde i Tokyo har lavet virtuelle strande med bølger, solariesol og sommerstemning. Men ud over at Jacob Jaskov mener, at oplevelser er vejen til turisternes hjerter, så er det også her, de største økonomiske avancer ligger gemt. Pengene i turistbranchen skal fremover ikke hentes på hotelovernatninger og flybilletter, for når det kommer til ferieoplevelser, sidder pengene helt anderledes løst på turisterne. - Man kan faktisk sammenligne det lidt med, når folk køber et nyt, fedt køkken. Det er køkkenet, der er selve oplevelsen. De tror simpelthen, at et godt køkken avler god mad, og alligevel går de ud og køber færdigpakket mad. De betaler en masse penge på en køkkenoplevelse i form af et fedt køkken som de aldrig bruger – på samme måde vil turister betale en masse penge for ferieoplevelser. Hvilke fem steder vil du besøge i Danmark som turist: Færøerne – det mest interessante sted i Danmark Rollespil i Århus – man drømmer og fortæller historier sammen Skallerup Klit Center – det rareste sted jeg har afholdt konference Danmark rundt på cykel København – alt hvad man kan ønske sig Hvilke fem steder i verden vil du besøge som turist: Peyreperteuse – en gammel kætterborg i Sydfrankrig – den mest fantastiske udsigt England rundt på cykel og se blandt andet Stonehenge, Isle of Wight og London Istanbul i Tyrkiet – Europas vugge og fremmed kultur i et skønt land Boston – et af centrene for videnssamfundet. Forener hygge og innovation Island – alt hvad hjertet begærer af anderledes natur Hvad er din vildeste ide: - Ubådsturisme i Nordjylland integreret som et kæmpe computerspil. Nordjylland har både teknologien og muligheden for at knytte folk tættere til hinanden og til regionen. Det er en unik drivkraft at koble mennesker sammen ved oplevelser. Udover at det er en vild idé, så tror jeg faktisk, det kan lade sig gøre.