Pengeinstitutter

Hvor populær er din bank hos kunderne? Se listen her

Stor er ikke nødvendigvis ensbetydende med stor kunde-tilfredshed

Er dit pengeinstitut hot eller not? Se listen her. Arkivfoto: Torben Hansen

Er dit pengeinstitut hot eller not? Se listen her. Arkivfoto: Torben Hansen

NORDJYLLAND:Er du glad og tilfreds med dit pengeinstitut? Eller fnyser du over elendig service og flere og flere gebyrer?

Voxmeter har offentliggjort en liste over kunde-tilfredsheden blandt landets 20 største pengeinstitutter. Her kan man se, at størrelse ikke nødvendigvis er ensbetydende med stor tilfreds blandt kunderne.

Faktisk ligger nogle af landets allerstørste banker - Danske Bank og Nordea - helt i bund på popularitetslisten.

Kunderne i de nordjyske banker er generelt nogenlunde tilfredse med servicen i deres pengeinstitut.

I hvert fald ligger landsdelens pengeinstitutter fint på ranglisten over kundetilfreds - listen som analyseinstituttet Voxmeter har offentliggjort. I den årlig undersøgelse har Voxmeter spurgt over 51.000 bankunder, hvordan de ser på deres bank.

Jutlander Bank, Sparekassen Thy og Sparekassen Vendsyssel ligger i top 10. Nordjyske Bank får en selvstændig placering som nummer ni, men er som bekendt også en del af Ringkjøbing Landbobank, der ligger nummer to.

Helt i bund ligger Danske Bank, mens Nordea ligger næstnederst.

Top 20 over kundetilfredshed

Analyseinstituttet Voxmeter måler året rundt tilfredsheden med de største banker. Hen over hele 2019 er knap 1000 bankkunder i Danmark blevet spurgt, hvor tilfredse de er med deres primære bank på en lang række punkter inden for service, produkter, image og kommunikation. Svarene er sammenfattet i en slags pointscore, som højest kan være på 11.000 point.

Her er listen med de 20 største bankers placering. Tallet i parentes er placeringen i sidste års måling:

1. Arbejdernes Landsbank 7641 point (1)

2. Ringkjøbing Landbobank 7496 point (2)

3. Sparekassen Kronjylland 7370 point (6)

4. Jutlander Bank 7324 point (7)

5. Sparekassen Thy 7313 point (3)

6. Handelsbanken 7187 point (9)

7. Sparekassen Vendsyssel 7131 point (8)

8. Jyske Bank 7118 (5)

9. Nordjyske Bank 7095 (4)

10. Nykredit Bank 6783 point (13)

11. Spar Nord Bank 6631 point (11)

12. Lån & Spar Bank 6424 point (10)

13. Sparekassen Sjælland-Fyn 6312 point (12)

14. Vestjysk Bank 6287 point (14)

15. Den Jyske Sparekasse 6259 point (15)

16. Andelskassen 6108 point (16)

17. BankNordik 5848 point (18)

18. Sydbank 5544 point (17)

19. Nordea 5016 point (19)

20. Danske Bank 4735 point (20)

Undersøgelsen er baseret på i alt 51.637 interview med enkeltpersoner om deres primære bankforbindelse. Pointscoren - den såkaldte CEM (Costumer Experience Management) Score - er udviklet af Voxmeter. CEM Scoren udregnes dynamisk, så de områder, som kunden synes er vigtigst, vægtes højere i tilknytning til kundens vurdering.

Kilde: Voxmeter/ritzau/

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.