Rør ikke ved søfart

Vi har en lang og stolt søfartshistorie og -tradition her i det nordjyske.
Vi har flere hundrede virksomheder, flere tusinde årsværk og omsætning for milliarder af kroner indenfor Det Blå Danmark her i regionen.
Frederikshavn Havn er et knudepunkt for færgetrafikken og med den gennemførte store havneudvidelse går vi en stor fremtid som erhvervshavn i møde, og både her og i Nordjylland i det hele taget står den maritime industri stærkt.
MARTEC uddanner fremtidens søfolk, Skagen Havn er Danmarks største fiskerihavn og er også udvidet af flere omgange mhp organisk vækst og jobskabelse. Det var blot nogle eksempler. Der er mange stjernegode eksempler fra regionen.
Det hænger selvfølgeligt sammen med det faktum, at Danmark er en af verdens 10 største søfartsnationer. Det smitter af på hele landet, ikke mindst de lidt mere tyndtbefolkede egne.
Ja, faktisk beskæftiger Det Blå Danmark og dets følgeerhverv i omegnen 100.000 danskere på tværs af hele landet, hvoraf to-tredjedele af søfolkene er bosat i land- og yder-kommuner, og hvor mange efter nogle år til søs går i land og får gode jobs i rederier og maritime produktionsvirksomheder.
Alt dette betyder i sagens natur også, at de maritime erhvervs konkurrenceevne er vigtig for bosætning og beskæftigelse i Nordjylland. Danske skibe og danske ansatte er lig med arbejdspladser og indtægter.
En væsentlig forudsætning for dansk skibsfarts succes er, at man på løn- og skatteområder har nogle særlige ordninger, den såkaldte DIS-ordning og tonnagebeskatningsreglerne som gør, at man kan konkurrere på lige fod med de mange konkurrenter i andre lande, som har lignende ordninger. Det er vilkår, som giver dansk skibsfart mulighed for at konkurrere på verdensmarkedet.
Det forpligter også og indebærer, at rederierne også stiller de nødvendige praktikpladser til rådighed for at sikre de unge sejltid under uddannelsen.
Et stærkt dansk flag er ikke en given ting - det kræver få pennestrøg at ændre på, hvilket land et skib er indregistreret i.
Og her er der måske grå skyer i horisonten. For regeringen og Folketingets partier skal snart til at se på, om der skal luges ud i de mange forskellige erhvervsstøtteordninger, der eksisterer her i landet. Det er overordnet set ganske fornuftigt.
Men der skal her fra det nordjyske lyde en klar opfordring til de folkevalgte på Christiansborg om, at de i den forbindelse husker på, at dansk skibsfart er helt afhængig af de nævnte ordninger. Og et stærkt og konkurrencedygtigt maritimt Danmark er en nødvendighed for at fastholde de mange nuværende virksomheder og ansatte såvel som muligheden for at skabe fremtidig grøn vækst og beskæftigelse i den maritime klynge i Nordjylland og resten af landet.
Tingene hænger sammen. Hvis ikke dansk skibsfart kan konkurrere internationalt, så forsvinder mange af skibene og jobbene til andre lande.
Lad os derfor bevare forudsætningerne for Danmark som førende søfartsnation. Er det først væk, kommer det næppe igen.
Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.
Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.