Hård kritik: Brovagter fjernes på disse nordjyske broer - her er ministers svar

Borgmester frygter alvorlige konsekvenser - og øget risiko for påsejlinger

Hvert år passerer 500 skibe og op mod 2800 sejlbåde Hadsundbroen. Arkivfoto: Jesper Thomasen <i>Jesper Thomasen</i>

Hvert år passerer 500 skibe og op mod 2800 sejlbåde Hadsundbroen. Arkivfoto: Jesper Thomasen Jesper Thomasen

NORDJYLLAND:Hadsundbroen, Vildsundbroen og Aggersundbroen skal fremover ikke have brovagter. Det har transportminister Benny Engelbrecht (S) besluttet.

Men det kan komme til at få alvorlige konsekvenser for erhvervsudviklingen, turismen, trafikken og sikkerheden til søs på grund af øget risiko for påsejling.

Det mener borgmesteren i Mariagerfjord Kommune, Mogens Jespersen (V), og han kommer derfor med kritik af transportministerens beslutning.

- Dybt bekymrede

- I Mariagerfjord Kommune er vi helt afhængige af, at driften er stabil, og der er dygtige folk på vagt, hvis uheldet skulle være ude. Det handler ikke kun om skibsfarten, men også om trafikken på hovedvej 507, som krydser broen. Derfor er vi i sagens natur dybt bekymrede over, at ministeren uden forudgående dialog hiver de gamle planer op af mølposen, siger han i en pressemeddelelse.

Det er Vejdirektoratet, der har udformet forslaget, som transportministeren efterfølgende har sagt god for.

Ændringerne betyder, at broerne kun bliver åbnet én gang i timen i stedet for de nuværende to. Vejdirektoratets argument er, at bilister så skal sidde mindre i kø, når broerne er åbnet.

Jan Stage, formand for sejlklubben i Aalborg og sejlere er sure over udsigt til ændrede åbningstider på to broer - Aggersundbroen og Vildsundbroen. <i>Foto: Henrik Bo</i>

Jan Stage, formand for sejlklubben i Aalborg og sejlere er sure over udsigt til ændrede åbningstider på to broer - Aggersundbroen og Vildsundbroen. Foto: Henrik Bo

Mangler respektfuld behandling

Mogens Jespersen har sammen med de øvrige nordjyske borgmestre henvendt sig direkte til transportminister Benny Engelbrecht for at diskutere sagen.

Det har han, fordi han mener, at der er flere gode argumenter for at beholde brovagterne, og fordi han mangler at blive behandlet respektfuldt i sagen.

- Vi har erfaret, at man har lavet et forsøg på en mindre bro på Sjælland, og nu synes man så, at løsningen uden videre kan udbredes til resten af landet. Det har været en lukket proces, og vi har faktisk været nødt til at søge om aktindsigt ved Vejdirektoratet for at blive lidt klogere på planerne, siger Mogens Jespersen og fortsætter:

- Nu får vi så bare besked om, at transportministeren allerede har truffet beslutningen. Det er hverken en ordentlig eller respektfuld måde at træffe en beslutning, som kan få store konsekvenser for nordjyderne.

Derfor råber Mogens Jespersen i samråd med de andre borgmestre nu de ansvarlige politikere på Christiansborg op.

Det er planen, at Hadsundbroen skal fjernstyres fra sidst på året, mens både Vildsundbroen og Aggersundbroen først skal fjernstyres fra 2022.

Minister: Gammel beslutning

Transportminister Benny Engelbrecht (S) siger til NORDJYSKE, at beslutningen om fjernstyring af broerne blev truffet af den tidligere Venstre-ledede regering, og at den forventede effektiviserings-gevinst er taget fra Vejdirektoratets budget.

At planen så først føres ud i livet nu, skyldes ikke mindst, at man har arbejdet på at sikre, at arbejdspladser ikke forsvinder ud af Nordjylland.

- Vi har fundet en model, hvor fjernstyringen af broerne sker fra Nordjylland og ikke et andet sted i landet, siger Benny Engelbrecht.

- Jeg er helt med på, at nogle kan være bekymrede for selve det at fjernstyre broer, men man kan konkludere, at der kan lade sig gøre, tilføjer ministeren.

Og henviser til erfaringer fra broer i blandt andet Sønderjylland.

Afviser at sikkerhed forringes

- Man kan betjene broen på fuldstændig samme måde som tidligere. Det er spørgsmål om, hvor man sidder og gør det fra, og at man potentielt kan lave andre arbejdsopgaver samtidig, siger ministeren.

Det har været afgørende for ministeren, at den person, der betjener broen, sidder i Nordjylland - ikke i København - samt har erfaring og kendskab til de lokale forhold.

Sikkerheden forringes ikke, ifølge transportministeren.

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.