Nordjysk iderigdom blomstrer

Mens resten af landet virker ideforladt, ser VækstFonden et lyspunkt i AAU-studenterprojekter

AALBORG:Alt for få melder sig i kampen om millioner af kroner afsat til folk med gode ideer til at starte nye produktions- eller servicevirksomheder. Men Nordjylland udgør en positiv undtagelse i en tid, hvor man ellers kan opleve kilderne til de gode ideer tørre ud. Kapitalen tøver, kurserne dykker, og virksomhederne lukker, lød det op til årsmødet i VækstFonden, en pengetank med over to milliarder kroner. - Set i det lys står iderigdommen i miljøet omkring Aalborg Universitet i stærk kontrast til resten af landet, siger en af fondens investeringsanalytikere, Johanne L. Brændgaard, der selv er internationalt specialiseret cand.merc. fra AAU, og som netop har optrådt som ekspertrådgiver ved et "Meet the Entrepreneurs"-session. - Der sker ikke ret meget i øjeblikket, derfor er det sjovt at komme herop og se alle de ting, der sker omkring universitetet, siger Johanne L. Brændgaard, der også har arbejdet et par år hos en af Aalborgs nye it-sprintere, Bluetags. - I den forbindelse skal man være opmærksom på, at en god ide kræver en meget ihærdig indsats, før den bliver til et kommercielt projekt. Mange af idefolkene har samtidig svært ved lige at få øje på de forretningsmæssige muligheder. Og at styrke iværksætterånden med særlig vægt på forretningsdelen er en af de ting, vi gerne vil hjælpe de studerende med ved at spille en aktiv rådgiverrolle, siger VækstFond-analytikeren. Hun ser af samme grund gerne en tættere kobling mellem de teknisk-naturvidenskabelige fag - hvor de gode ider oftest kommer fra - og de mere forretningsprægede uddannelser på eksempelvis cand.merc.-studiet. Johanne L. Brændgaard peger på, at iværksættermiljøet i Sverige er mere frodigt end herhjemme og noterer, at det næppe skyldes større iderigdom end i Danmark. - Herhjemme er der en tendens til, at vi først og fremmest bare gerne vil kunne kontrollere virksomhederne. Måske har svenskerne bare fået det til at køre på en bedre måde, så man i højere grad fremelsker nye virksomheder på basis af universitetsforskning, tilføjer hun. Ved VækstFondens årsmøde beskæftigede man sig under overskriften "Venturemarkedets Sande Tilstand" meget med det aktuelle dødvande i det danske iværksættermiljø. Det er blevet vanskeligere at være innovativ virksomhed. Og det er blevet meget vanskeligere at starte ny virksomhed, blev det konstateret. Helt så galt står det ikke til i Nordjylland, oplevede Johanne L. Brændgaard ved sin konfrontation med nordjyske idemagere. Side 6