Lokalpolitik

Nordjysk turisme i fælles offensiv

Samlet branche vil markedsføre landsdelen i kickstart af ambitiøs turistplan

  • 3.-4. oktober er Aalborg vært for konferencen Den Skandinaviske Oplevelseskonference.
  • Kulturaftale Nordjylland, Nordjyllands Amt, Aalborg Kommune, Region Aalborg Samarbejdet og Aalborg Erhvervsråd står bag arrangementet.
  • En nordjysk satsning på oplevelsesøkonomi vil kunne åbne for en række nye indtjeningsmuligheder og job, som kan give Nordjylland et økonomisk boost.
  • Aalborg Erhvervsråd vurderer, at der inden år 2010 vil være etableret 50 virksomheder indenfor oplevelsesøkonomi i Nordjylland.
  • Når det gælder turisme, skal Nordjylland nu markedsføres under ét. Det mener en række af de store nordjyske turistvirksomheder, og nu har de fået opbakning fra resten af branchen. - Vi har Toppen af Danmark med os, vi har Region Aalborg og vi har også både Thy og Mors med, så det nu er en samlet region, der står bag vores forslag, siger en af initativtagerne, direktør Søren Kragelund fra Fårup Sommerland. Derfor er det med behørige underskrifter fra hele landsdelens turistbranche, at initiativtagerne netop har sendt en ansøgning om 35 millioner kroner til det nordjyske vækstforum. - Hvis den såkaldte sommerhusvision om en fordobling af turismen i Nordjylland skal gå i opfyldelse, må der en kickstart til, og det er det, vi har en plan for, siger Søren Kragelund. Han og en række andre repræsentanter for store erhvervsvirksomheder på turistområdet mødtes i forsommeren med den klare opfattelse, at det er turistvirksomhederne, der bedst ved, hvordan landsdelen skal markedsføres: - Vi tænker ikke i kommunegrænser. For os er det ligegyldigt, om turisterne bor det ene eller det andet sted, bare de kommer til landsdelen. Men det har da også vist sig effektivt at lade erhvervsvirksomhederne gå forrest. Ellers var det nok slet ikke lykkedes at få lavet denne plan, vurderer Søren Kragelund. Hvis vækstforummet er med på planen, er det hensigten at bruge en stor del af pengene, nærmere bestemt 15 millioner kroner, på en overordnet markedsføring af hele den nordjyske region. Der skal simpelthen ske en branding af Dejlige Nordjylland, som er projektets arbejdstitel: - Man kan kalde det en paraply, som skal præsentere de værdier, som Nordjylland står for. Hensigten er at skabe et image af landsdelen, som både kan lokke turister til og give os selv vores selvtillid tilbage, siger Søren Kragelund. Der skal især satses på børnefamilier, de modne par og på erhvervsturisme.
  • Mere om projektet i NORDJYSKE Stiftstidende onsdag og 24ERHVERV på 24NORDJYSKE onsdag fra kl. 16.