Medievirksomhed

NORDJYSKE løsner første skud i aviskrig

NORDJYSKE Medier opruster med trafikavisen Centrum Morgen og den husstandsomdelte gratisavis Centrum Aften.

Per Lyngby står i bladhuset foran kunstneren Poul Anker Bechs motiv over Aalborg, hvor de nye gratisaviser sendes ud.

Per Lyngby står i bladhuset foran kunstneren Poul Anker Bechs motiv over Aalborg, hvor de nye gratisaviser sendes ud.

NORDJYLLAND:Med mandagens premiere på trafikavisen Centrum Morgen og den husstandsomdelte gratisavis Centrum Aften overhaler NORDJYSKE Medier de øvrige gratisaviser - JP/Politikens 24 Timer og islandske Dagsbrúns Nyhedsavisen - indenom. - Det har ikke i sig selv været et mål at komme først. Vi har igennem det seneste år arbejdet på at udbygge mediehuset NORDJYSKE, der er anerkendt som en af de bedst integrerede medievirksomheder i verden. Det har hele tiden været planen at udvikle et dagblad nummer to i Aalborg, og det gør vi nu med Centrum Aften, siger Per Lyngby, ansvarshavende chefredaktør og administrerende direktør for NORDJYSKE Medier. Trafikavisen Centrum Morgen udkommer ugens fem hverdage i 25.000 eksemplarer og afløser den nuværende 10 Minutter. Avisens målgruppe er fortsat unge fra 15 år og op. Centrum Aften udkommer ligeledes ugens fem hverdage, men om eftermiddagen. Oplaget er 65.000 eksemplarer, og målgruppen læsere mellem 25 og 45 år i byområdet Aalborg. Begrundelsen for at udvide med en eftermiddagsavis er i følge Per Lyngby, at ”der ganske enkelt ikke er behov for flere morgenaviser.” - Travle mennesker kan ikke nå at læse flere aviser om morgenen. Det kan de til gengæld om eftermiddagen, og det udnytter vi med en deadline ved middagstid. Så har læserne en dugfrisk Centrum Aften, når de kommer hjem. - Desuden ville det være frygteligt fantasiløst, hvis vi bare kopierede Dagsbrúns gratisavismodel. Annoncører og læsere har ikke brug for mere af det samme. De efterspørger alternativer. Det giver vi dem med vores nye aviskoncept, siger Per Lyngby. Centrum Aften bliver mere end bare en avis. Den inviterer læserne til at deltage interaktivt. Og til det formål lanceres mandag et nyt community ved navn DitCentrum.dk. - Her kan brugerne oprette en profil, hvor de fortæller om sig selv og deres interesser. Ad den vej kan de finde sammen med andre, der deler samme interesser. Og så kan brugerne selv kommentere på de nyheder, vi bringer. De bedste kommentarer bringer vi sammen med selve nyheden i de trykte udgaver, siger Per Lyngby. De nye tiltag betyder ikke forringelser af hverken tv-kanalen 24NORDJYSKE eller NORDJYSKE Stiftstidende. Tvært imod. - Vi styrker alle seks lokaludgaver i NORDJYSKE Stiftstidende, som også får et ugentligt magasin hver lørdag fra og med 19. august. Desuden udvider vi vores livsstilssektion MitLiv til også at udkomme om mandagen, hvor vi også kommer med en ny sportssektion, ligesom vi styrker debat- og navnestoffet i avisen, siger Per Lyngby og understreger, at også dækningen af Aalborg-området bliver intensiveret. - Centrum Aften er ikke en erstatning for NORDJYSKE Stiftstidende, hvis Aalborg-redaktion bliver styrket. Det er jo her, at slaget kommer til at stå med de nye gratisaviser. Når de altså er på gaden, siger Per Lyngby, der afslører, at NORDJYSKE Medier i bestræbelsene på at være først med nyhederne fra på mandag har erhvervet sig en nyhedshelikopter, så journalister og fotografer hurtigt kan rykke ud til de nordjyske brændpunkter.