EMNER

NORDJYSKE-undersøgelse er alt for letkøbt

"Let for helt unge at købe alkohol" står der på forsiden af Nordjyske 22 juli. Overskriften har lidt "Se- og Hør" præg over sig.

NORDJYSKE får foretaget en "test". Testen er – som i øvrigt mange andre såkaldte tester – uden gavn for nogen som helst. NORDJYSKE har valgt en 15 årig pige, shine't hende op med make-up og læbeglas, kavalergang m.v., så hun unægtelig mere ligner en 18-19 årig. Hun går ind i syv butikker, og kan i seks af disse – uden problemer købe - to grønne Tuborg. Ekspedienten skal ved tvivl forlange at se legitimation. Jeg ville – hvis jeg havde stået som kunde efter hende, været blevet irriteret over: 1) Det latterlige i at en "med-kunde" skulle bevise sin alder, når hun afgjort ældre. 2) Vente på, at hun ville rode alle sine lommer igennem for at fortælle, at hun desværre ikke har noget bevis med. Jeg kan levende forstille mig, at en ekspedient, men en kunde-kø så langt øjet rækker – ikke vil gøre et sådant forlangende i denne situation. Hvad man kan gøre – har jeg ikke noget bud på, men at NORDJYSKE bruger forsiden til sådan en "TEST" får mig til at overveje (igen), om det er en avis jeg gider abonnere på. Der må være vigtigere, sjovere ting at skrive om.