Flyulykker

Norsk landsret afviser flystyrt-teori

HIRTSHALS:Den norske Borgarting Lagmannsret afviser teorien om, at det var turbulens fra et F-16 fly, der fik et norsk passagerfly til at styrte i havet ud for Hirtshals i 1989, oplyser DR-Nordjylland. 50 ansatte i Wilhelmsen Lines og fem besætningsmedlemmer omkom ved ulykken. Passagerflyet fra selskabet Partnair styrtede - ifølge Flyhavarikommissionen - i havet på grund af dårlig vedligeholdelse og brug af uoriginale flydele. Men Partnair fik udarbejdet en rapport fra den halvoffentlige institution Flygtekniska Forsöksanstaltningen i Stockholm. Den viste, at passagerflyet kunne være styrtet i havet som følge af turbulens fra et norsk F-16 fly. Flyet var på vej fra flyvestationen i Aalborg til Norge og fløj angiveligt for hurtigt og for tæt på passagerflyet. Men denne teori afviser Lagmannsretten, som er det norske svar på vores landsret. Lagmannsretten pålægger derimod Partnair at betale 1,6 millioner kroner i sagsomkostninger, skriver det norske dagblad Fædrelandsvennen. Efter ulykken, der blev betegnet som den værste flyulykke over dansk territorium, blev 50 af de 55 omkomne personer fundet. Daværende inspektør ved Havarikommissionen, Poul Scheuer Larsen, sagde dengang, at hvad der end var sket med det norske fly, så har det formentligt varet et par minutter, før flyet styrtede i havet. Det var således ikke usandsynligt, at nogle af passagererne har kunne nå at meddele sig til omverdenen, før flyet ramte vandet. I forbindelse med eftersøgningen fandt en lokal fisker en seddel, der lå i en plasticlomme, og hvor der i al hast var skrevet "Adjø. Bjørn Robertsen". Bjørn Robertsen, 46 år, var en af passagererne på det forulykkede fly. Flere personer, der boede på strækningen mellem Hirtshals og Skagen fortalte dengang, at de havde hørt mærkelige lyde ude fra havet på det tidspunkt, da det norske Partnair-fly styrtede i havet. Lyde som når en motor speeder op og så et "bang". Derefter var der stille. /ritzau/