Udland

Norsk våbensystem i F-35 skaber gennembrud

Nyt industrieventyr for Norge, efter USA har accepteret norsk våbensystem i ny generation af kampfly.

Norsk våbensystem i F-35 skaber gennembrud

USA vil have et norsk missil i dets F-35 kampfly, fortæller den norske forsvarsminister, Espen Barth Eide.

- Vi har i dag besluttet to ting. For første gang i tre årtier skal vi til at bestille en ny generation af kampfly til forsvaret.

- Derudover skal vi forberede sidste fase af udviklingen af det norske missil Joint Strike Missile (JSM). Det kan vi gøre nu, da de amerikanske myndigheder i denne uge endeligt har bekræftet deres støtte til integrationen af missil i F-35, siger Espen Barth Eide.

Salgspotentialet for våbensystemet er anslået til mellem 20 og 25 milliarder norske kroner.

- Vi ser konturerne af et norsk industrieventyr. Vi skal nu koble verdens mest moderne missil med verdens mest moderne kampfly, siger Barth Eide.

Norge har fået tilkendegivelsen fra USA, efter at Stortinget enstemmigt har vedtaget at købe de amerikanske kampfly.

Den første ordre fra Oslo på to fly er givet til Lockheed Martin, hvilket har stor betydning for det omdiskuterede program med overskredne budgetter og mange forsinkelser i produktionen.

Norge venter, at det vil købe 50 fly for 10 milliarder dollar - den største ordre nogensinde fra det norske forsvarsministerium.

Herhjemme overvejes det også at vælge det omdiskuterede amerikanske kampfly F-35 til erstatning for de danske F-16 kampfly.

Barth Eide siger, at det norske missil har været en vigtig præmis for andre partnerlande, der muligvis vil købe de amerikanske fly.

- Dette er en milepæl i det norske F-35 program. Dagen i dag markerer indledningen på den største offentlige anskaffelse i norsk historie.

- Amerikanske F-35, som Norge valgte i 2008, repræsenterer en helt ny generation af kampfly, som vil være en hjørnesten i en krigsforebyggende indsats for Norge, siger han.

Anskaffelsen af de 52 fly ventes at koste omkring 60 milliarder norske kroner.

Til kritikere af kampflyet siger Barth Eide, at F 16 også havde problemer i 1970'erne.

- F 16 var et fremtidsfly i 1977. Det var heller ikke færdigudviklet, og nogle mente, at flyet aldrig ville blive bygget, pointerer han.

/ritzau/NTB