Virksomhedsøkonomi

Norwegian tæt på politianmeldelse

Det norske flyselskab er ikke registreret i Rejsegarantifonden trods dansk lovkrav

I første omgang slipper det norske lavprisselskab Norwegian med at blive nævnt på Rejsegarantifondens hjemmeside sammen med selskaber som Egypt Air, JAT Airways og Syrian Air, men næste skridt er højst sandsynligt en politianmeldelse. Det norske lavprisselskab er fløjet ind i et mindre dansk uvejr, fordi selskabet endnu ikke er registreret i Rejsegarantifoden. Og det skal det ifølge dansk lovgivning være. Erhvervsankenævnet har for nylig slået fast, at et internationalt flyselskab, som har hovedkontor uden for Danmark, men har et afdelingskontor i Danmark, og som sælger flybilletter med afrejse fra Danmark til kunder i Danmark, skal registreres i Rejsegarantifonden, og dermed kunne tilbyde private kunder en konkursdækning. Sporene efter Sterling Hvis kunden vælger at købe denne dækning, som for tiden koster 20 kr., er kunden omfattet af Rejsegarantifondens dækning, hvis flyselskabet skulle gå konkurs. Kravet om, at flyselskaber skal være registreret hos Rejsegarantifonden, er en udløber af Sterlings konkurs i slutningen af oktober 2008, hvor tusindvis af danskere stod tilbage med ubrugelige flybilletter. En situation man fra i år har kunnet gardere sig imod, ved at tegne en konkursdækning. To af Norwegians fremmeste konkurrenter på det danske marked, SAS og Cimber, er allerede registreret. Omvendt er flere udenlandske konkurrenter uden afdeling herhjemme ikke omfattet af den danske lov. Det gælder f.eks. selskaber som Ryanair og Easyjet. - Vi har mest erfaring med pakkerejsearrangører, og der har vi altid kørt den praksis, at hvis man ikke lader sig registrere, så indgiver vi en politianmeldelse og typisk offentliggør vi det på vores hjemmeside. Det synes vi er god forbrugeroplysning, siger Birgitte Fjeldhoff, der er direktør i Rejsegarantifonden. - Det er strafbart at overtræde loven, og det er bødepålagt. Det, vi har gjort nu med at sætte flyselskaberne på vores hjemmeside, er en slags forarbejde til en politianmeldelse. Vi synes, det er utilfredsstillende, hvis man ikke reagerer på kravet, eller hvis man siger, det har man ikke i sinde at efterkomme. Det er lidt forskelligt, hvad flyselskaberne har sagt, fortæller hun. Når et selskab skal registreres hos Rejsegarantifonden, skal det stille med en garanti, der er afhængig af selskabets omsætning på de ruter, der er omfattet af fondens konkursdækning. Derudover skal man på selskabets hjemmeside få tilbud om en konkursdækning, når man er inde for at købe en billet. Venter på juristerne Hos Norwegian er man ikke stolt over, at selskabet på den måde bliver fremhævet på Rejsegarantifondens hjemmeside. - Vi er i gang med at få en juridisk vurdering af, hvor det her stiller os som selskab. Vi er jo et selskab, der opererer i flere lande samtidig, og der er forskellige love, som vi skal overholde, og det her er en af dem, siger Johan Bisgaard Larsen, der er markedschef for Norwegian i Danmark Han understreger, at Norwegian er et af Europas mest rentable selskaber, og at man som forbruger ikke behøver at frygte noget, når man køber billet Norwegian. - Og der er da heller ikke nogen af vores passagerer, der har efterspurgt det her. Og det burde overhovedet ikke være nødvendigt. Men vi har respekt for lovgivningen, og jeg forventer, at den juridiske vurdering kommer meget snart, fortsætter han. - Vi tillader os bare lige at få en juridisk vurdering. Siden muligheden for at købe konkursdækning på en flybillet blev indført 1. januar i år er der i løbet af de tre første kvartaler ca. 150.000 kunder, som har valgt at købe dækningen. Disse kunder har købt flybilletterne enten direkte hos et flyselskab eller hos et rejsebureau.