Nostalgisk køretur tilbage til 70’erne

En skrig-orange Renault 5 fra 1972 var en af få, der dannede skole for nutidens minibiler

6
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

En gang imellem er det sund kost for en motorjournalist at sætte sig ind i en gammel bil for selv at konstatere udviklingen.

Paris: Det første, der slår mig ved synet af den gamle Renault 5, er, hvor grimt et årti 1970erne egentlig var. Ikke at bilens design på nogen måde fejlede noget, men den gamle model, som Renault i Paris har rullet frem til mig, er i den gyselige orange farve, ingen i dag ville finde på at male en bil i.

Det er alligevel rablende morsomt, ikke mindst fordi 5’eren også er orange indvendig.

Jeg er taget til den franske hovedstad for at kigge på klassiske Renault-biler, og da muligheden byder sig, tager jeg selvfølgelig mod nøglen til 5’eren i versionen TL. Det er en 1972’er og står nærmest som ny.

Renault 5 er jo ikke nogen hr. hvem som helst i minibilernes historie, for i starten af 70’erne var der ikke mange biler med stor bagklap, to brede sidedøre og alligevel plads til fire i kabinen. Derfor kan man på mange måder sige, at 5’eren er en af få, der har stået model til dagens superpopulære minibiler.

Bilen virker den dag i dag godt indrettet og har god plads til selv de langbenede, og selv om bagsædepladsen selvfølgelig ikke er fantastisk, må man tage hatten af for, at det er muligt at vippe sæderne fremad, så det faktisk er ret let at komme ind via de ganske brede sidedøre.

Lille, kan man vist roligt betegne den, for med en længde på 3,51 meter er vi i samme størrelse som en Volkswagen Up.

Til de unge

Målgruppen var yngre mennesker, byboerne og ikke mindst kvinder, og sådan er det vel også i dag, hvor nutidens Renault 5 er en Clio.

Renault 5 var oprindeligt designet af Michel Boué, som angiveligt skulle have tegnet den i sin fritid, men da Renaults topchefer opdagede hans skitser, blev de så imponerede, at man øjeblikkeligt igangsatte arbejdet med at gøre den lille vogn klar til produktion.

R5’erens karakteristiske blødt hældende bagklap dannede efterfølgende mode, og rygterne siger, at Boué forlangte, at baglygterne skulle gå hele vejen fra kofanger til tag, som på de senere Fiat Punto og Volvo 850, men teknikerne insisterede på en mere klassisk løsning.

Renault 5 fik en fin modtagelse af motorpressen og var nær blevet Årets Bil i Europa, som dog blev vundet med en snæver margin af den ligeledes nye Audi 80. Ærkekonkurrenten, Fiat 127, havde vundet samme titel året før.

Kører glimrende

Renault 5 var oprindeligt tænkt som afløseren til Renault 4, og den øverste direktør, Pierre Dreyfus, mente, at den skulle være mere smart designet og kunne køre stærkere på de franske lande- og motorveje, der i slutningen af 1960’erne var blevet bedre.

Muskler er der ikke mange af, selv om TL-versionen her har en 1,0 motor med 42 hk, i modsætning til de mere skrabede udgaver, der måtte nøjes med 35 hk.

Konkurrenterne havde nu heller ikke store overarme, og en beskeden vægt på kun 725 kg bidrager til, at vi alligevel kommer nogenlunde i gang.

Heldigvis klikker de kun fire gear, der er placeret som et såkaldt paraply-gear, altså med en stor stang ved siden af rattet, der trækkes ind og ud, uanstrengt på plads, selv om maskineriet støjer voldsomt, mens jeg kæmper for at få den op i fart.

Slør i styretøjet

Lydisolering var ikke noget franskmændene brugte tid på dengang, og ved 80 km/t er der godt med støj fra motoren. Det specielle gearskifte, der ligesom et par af motorerne var arvet fra Renault 4, overlevede dog kun til året efter, hvor det blev placeret i bunden som vi kender det i dag.

Topfarten på små 130 km/t skal jeg ikke nyde noget af at prøve, og det vil også være helt forkert at udsætte den fine gamle bil for sådanne strabadser.

Køreegenskaberne er også meget anderledes end i moderne biler. Det tynde meget glatte rat i plastik ligger skidt i hånden, og det er ikke styrepræcisionen, som giver fjer i hatten. Omkring midterstillingen er der en del slør, og det er også tungt at dreje rundt.

Bilen er dog nem at manøvrere, for der er et rigtigt godt udsyn fra forsædet, og under rangering er det blot at sigte efter bagrudens underkant, for den er lig med slutningen af bilen.

Beskedent udstyr

Interiøret er selvfølgelig simpelt, det var bilernes instrumentering dengang, og den hårde plastic ligner, ja, plastic i modsætning til mange andre modeller, der havde plastic, der skulle ligne imiteret læder og nappa.

TL’eren har luksusudstyr som makeupspejl, tre askebægre (vi er jo i Frankrig) og el-bagrude. Men radio manglede. Bil og pris matchede: En Renault 5 TL, kostede i 1973 27.000 kr., hvilket var 1500 kr. ekstra i forhold til Fiat 127.

Turbo til de hurtige

Produktion og afsætning gik strygende. I 1979 kom en 5-dørs model, og Renault 5 nåede at blive produceret i over fem mio. eksemplarer inden, den i 1984 udgik af produktion og blev afløst af en kraftigt modificeret 5’er. Renault 5 blev også solgt i USA fra 1976 til 1983 under navnet Renault Le Car.

Til de hurtige drenge og piger lavede man R 5 Alpine med en 1,4 motor på 93 hk. Den hurtigste model kom i 1980: Renault 5 Turbo med indsprøjtningsmotor og turbo på 160 hk. Det var en fransk gadedreng, en heftig køremaskine for den øvede chauffør.

Med kort akselafstand, aggressive køreegenskaber, turbokræfter og motoren anbragt der, hvor der er et bagsæde i en normal Renault 5. Turbo-modellen er til gengæld kostbar og står til priser fra 600.000 kr. i udlandet.

I dag er 5-modellerne for længst forsvundet fra vejene, men de er til gengæld til at købe for penge i udlandet, hvor en flot model som den, jeg har testet, er set til omkring 40.000 kr. på mobile.de, men den er godt nok gul og ikke skrigende orange...

Renault 5 TL Årgang 1972

Pris i 1973: 27.000 kr.
Motor: 1,0 benzinmotor med fire cylindre - 42 hk.
0-100 km/t: Cirka 20 sek.
Topfart: 130 km/t.

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.