Note er mere end note

Nissans mini-MPV imponerer med sine store kabineplads og fine køregenskaber - men prisen er høj

3
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Instrumentbordet er overskueligt og udført i pæn plastickvalitet.

I avissprog er en note en lille kort tekst, men selv om Nissans ny Note nok er en lille familiebil, så rummer den så store kvaliteter, at den fortjener mere end en note i salgsstatikkerne. At Nissan måske alligevel risikerer, at det går sådan med Note, skyldes ikke mindst prisen. Den forekommer lidt for høj. Billigste version med 88 hestes 1,4 motor koster 198.000 kr. og testbilen - versionen 1,6 Tekna med 110 hk motor - står til 263.300 kr. Men når det er sagt, er der rigtig meget at glædes over ved Nissan Note, der typemæssigt må betegnes som mini-MPV. Plads til langbenede En forholdsvis kort men høj og rummelig familiebil. I hvert fald i kabinen. I bagsædet er der god plads til selv langbenede, og det kan tilmed flyttes i længderetningen, så man kan vælge mellem ekstra god benplads og mindre bagagerum - eller det modsatte. Desuden kan bagsædet foldes sammen, og da højre forsæde også kan foldes ned, er det muligt at køre med ret lange genstande. Fleksibiliteten møder man endvidere i bagagerummet, nemlig i form af løse hylder, der kan bære op til 50 kg. Men overordnet er bagagerummet ikke for stort, faktisk ville Note vinde vældigt med lidt mere bagageplads. For med bagsædet helt tilbage, er kapaciteten kun 280 liter. Det står slet ikke i forhold til den gode kabineplads, og passer dårligt børnefamilien. Så med hensyn til bagageplads mangler Note et par hundrede liter, så den på det felt kan matche konkurrenter som Citroën Berlingo og Peugeot Partner. Til gengæld sætter Nissan’en dem til vægs, når det gælder komfort og køreegenskaber. Note har servostyring af den elektriske type, og det leverer en dejlig direkte og præcis styring. Man har fin føling med vejen og bilen kører uden unoder sikkert gennem kurver, ligesom bratte undvigemanøvrer klares uden problemer. Lavt støjniveau Dertil kommer ESP-systemet - som desværre ikke findes i de billigste udgaver. Det harmonerer dårligt med de relativt høje priser. Med hensyn til komfort glæder man sig over et overraskende lavt støjniveau - og selvfølgelig de fine pladsforhold i kabinen. Men selve kørekomforten er knap så god. På grund af den ret stramme undervogn mærkes huller og bump ret meget. Motormæssigt er man rigtig godt hjulpet med testbilens 1,6 motor. Den er både smidig og omdrejningsvillig og udfører sit arbejde uden alt for meget støj. Brændstoføkonomien siger ifølge fabrikken 15,2 km/l, men det kom vi ikke i nærheden af under testen. 13,5 km/l blev gennemsnittet her, og det er egentlig ganske pænt af en så høj bil med 110 heste under hjelmen. Bag rattet er der udsyn til et overskueligt instrumentbord udført i pæn plastickvalitet, og bilen er nem at håndtere i trafikken. Gearskiftet er ikke topklasse, og som fører ærgrer man sig over, at rattet kun kan reguleres i højden og ikke i længderetningen. Testbilen var Tekna-versionen, og den har et flot udstyrsniveau. Ud over før nævnte ESP er der bl. a. seks airbags, antispind, klimaanlæg, elrudehejs for og bag og regnsensor. Men det bør man også kunne forvente til prisen.