Nr. 10 er bare helt kanon

Gammelt skib fra 1938 kan nu se frem til en kærlig hånd fra Aalborg Kanonlaug, der netop har købt det bevaringsværdige fartøj

Frederikssund Skibsværft leverede skibet i 1938. Køberen var den danske stat, der betalte 39.525 kroner for fartøjet. Det ved Sven Sylvest og Martin Sloth fra Aalborg Kanonlaugs skipperlaug. For de er i besiddelse af den originale kontrakt og andre dokumenter, der siden søsættelsen har fulgt med den godt 14 meter lange og knap tre meter brede båd. - Den trænger til en kærlig hånd, siger Sven Sylvest om fartøjet, der blot hedder Nr. 10 og frem til 1972 har tjent fiskerikontrollen i Svendborg. I alt har der været mere end 20 af denne type både i Danmark, men nu er der i alt kun to tilbage. Derfor har Nr. 10 siden år 2000 været blåstemplet som bevaringsværdigt af Skibsbevaringsfonden. De 10 mest træskibs-tossede mænd fra kanonlauget er netop gået sammen om at købe skibet for 100.000 kroner af den seneste ejer, Aalborg Marineforening, hvor man ikke ikke længere havde tiden og kræfterne til at vedligeholde den arbejdskrævende båd. - Den skal føres tilbage til den standard, den havde, da den blev søsat, fortæller Sven Sylvest og Martin Sloth, der begge er ingeniører og vilde med at "rode med træskibe" i deres fritid. I første omgang skal Nr. 10 males og behandles udvendigt. - Og så er der lidt råd indvendigt, som der skal gøres noget ved, når den skal renoveres til næste år, siger Sven Sylvest, der tror, at renoveringen snildt løber op i lige så meget, som de 100.000 kroner, der er givet for båden. - Vi ved noget om gamle skibe. Vi ved det bliver dyrt, siger Sven Sylvest med en brummende sømandslatter. Sammen med de andre, der har skudt penge i båden, skal han nu ud og søge om penge til renoveringen hos forskellige fonde. Aalborg Kanonlaugs skipperlaug satser på, at Nr. 10 til næste sommer er klar til sejle op gennem Götakanalen i Sverige. - Den er meget velegnet til sådan en tur, fordi den er så lang og smal, siger de to ingeniører, der i øvrigt også kan fortælle, at Nr. 10 under anden verdenskrig tøffede af sted med tyskere, der fra februar 1945 og frem til krigens slutning havde beslaglagt fartøjet. Lige efter beslaglæggelsen måtte den fire mand store besætning fra fiskerikontrollen sejle en tur med tyskerne, indtil besættelsesmagten selv havde lært at manøvrere skibet. - Og tyskerne leverede det tilbage igen i pæn stand. Hver lille bitte ting om bord - helt ned til den enkelte malebøtte og malepensel - blev noteret ned med tysk grundighed på en inventarliste og leveret tilbage igen, fortæller Sven Sylvest om det tyske "lån" af Nr. 10.