Skolevæsen

NT: Udbuddet skulle være ensartet

Der er ikke nogen forklaring, sikkerhedsmæssigt eller andet, på, at busserne i Sindal pludselig er blevet for små til at køre med skolebørnene. 20-børns kravet bunder i harmonisering.

- Skolerne er blevet kigget på ensartet over hele kommunen, og det har været udgangspunktet. Der var ikke noget særskilt fokus på, om det skulle være store eller mindre biler. Det var en ting, der blev skrevet ind. Sindal Skole er blevet set på som en almindelig skole, siger projektkoordinator Jesper Jul Nielsen, Nordjyllands Trafikselskab (NT). Et parameter for NT var, at der skulle være en lille overkapacitet, f.eks. til tilflyttere. - Det vi tog udgangspunkt i, da vi planlagde det, var, at vi fik at vide, at der var 18 kørselsberettigede elever, og så lagde vi en sikkerhedsmargin oveni, siger Jesper Jul Nielsen. Jesper Jul Nielsen kan godt følge forældrenes argumenter med, at når man har en skole med så stort et opland som Sindal, ville det være smartere for køretiden med to mindre busser, der kunne samle børn op i hver sin ende af området. - Det er jeg ikke uenig i. Men nu er det blevet skrevet ind i udbudsmaterialet, og så er vi bundet af det, siger han. Der var ellers forsøg på at løsne op for kravet. - I udbudsperioden er der blevet stillet spørgsmål om, om man kunne byde ind med flere mindre biler i stedet. Men det har vores jurister afgjort, at man ud fra udbudsmaterialet ikke kunne, siger Jesper Jul Nielsen, der kan berolige forældrene i forhold til deres bekymringer om sikkerhed i bussen. - Børnene vil få en relativt ny bus, der overholdet de krav, der er stillet. Det er en bus, der har seler, selv om seler ikke er et lovkrav i en bus af den størrelse, siger han. Det ser også ud som om, at børnene ikke skal køre helt så længe, som det fremgår i den foreløbige køreplan, hvor det tager op til 50 minutter at køre tre kilometer. - Mange byer har en geografi, hvor børnene bor i en stor cirkel rundt om skolen. Så nogle steder bliver det en lang tur. Men vi arbejder med det puslespil, og det ser ud til, at de tidligste i Sindal skal af sted 7.18, så det bliver højst 45 minutter i bus, hvor servicekravet fra Hjørring Kommune er max en time. NT vil på nuværende tidspunkt ikke oplyse, om Hjørring City Bus er en dyrere løsning end den lokale. Det vil blive offentliggjort senere. Men uanset om Soldalens Taxi eventuelt var billigere, har det ikke noget at sige. - Soldalens Taxi bød ind uden at overholde det krav, der var stillet om, at det skulle være en 20 personers bus, og det selv om det havde spurgt og fået nej til, om man måtte det. De må have vidst, at det ville blive afvist.