Nu bliver vinen for billig

For mange producenter tjener for lidt

Vin 9. september 2004 06:00

Det er næsten ikke til at tro, men nu begynder man i vinbranchen at tale om, at vinen er ved at blive for billig. Det sker, efter at gennemsnitsprisen pr. flaske drukket i Danmark det seneste år er faldet med ca. fire kroner. Uofficielle statistikker fortæller, at langt størstedelen af forbruget ligger på vin på under 40 kr. pr. flaske. Problemet er helt reelt, mener Karsten Søndergaard, AMKA Vinimport i Randers. Han er ellers en af dem, der har haft betydelig indflydelse på udviklingen mod lavere priser i supermarkederne. Men der er altså en grænse, og den er man ved at nå nu. - Problemet er ikke de lave priser, siger han. Problemet er en ubalance mellem produktionsomkostninger og det, som producenterne kan få for deres varer. For mange tjener i øjeblikket for lidt til, at de kan få deres virksomheder til at løbe rundt. Det medfører med stor sikkerhed, at mindre og mellemstore producenter bliver overtaget af de store, og vi har aldrig set, at vi får bedre vin ud af det. På lidt længere sigt bliver markedet domineret af så få, at de kan styre priserne, og så vil vi møde mærkbare stigninger. Den ubalance skulle vi gerne undgå. Problemet er overproduktion. F.eks. i Chile er der så meget vin, at stort set ingen producenter tjener penge i øjeblikket, nogle kører med store underskud. Der er tilplantet så store arealer, at det ikke er muligt at afsætte hele produktionen på et verdensmarked, hvor der generelt er for stort et udbud. Ikke kun i Chile mærker man problemerne. Karsten Søndergaard nævner fra sin egen prisliste en lang række eksempler på markante reduktioner. F.eks. er en Bourgogne nedsat fra 110 til 89 kr., en Valpolicella Ripasso fra 95 kr. til 79 kr. og Angoves Stongate fra Australien fra 39,95 kr. pr. stk. til 149 kr. for 6 stk. på specialtilbud. Billedet er altså det samme over hele verden. Gunnar Steen Jakobsen, Bichel i Lystrup ved Århus, har længe syntes, at billigbølgen har været alt for dominerende. Hans firmaprofil er mindre partier vin, men lidt højere kvalitet og dermed også lidt højere priser. Han kan i sin forretning mærke, at nogle er blevet trætte af ræset efter tilbudsvinene. Jo mere der kommer af den slags, des bedre går det for ham. Han har altså udviklet en niche, hvor det går knap så stærkt med at flytte flasker, og hvor der er lidt mere tid til fordybelse. Ensretningen af markedet på grund af de store firmaers dominans giver basis for flere garageimportører, som små fritidsimportører lidt uvenligt kaldes. Ganske vist har vi et imponerende udbud af vin i supermarkederne, men danske vindrikkere vil gerne opleve meget nyt. Derfor går de gerne til de små og næsten ukendte importører, hvor man tit kan finde gode vine, men i så små mængder, at de aldrig vil kunne sælges i en supermarkedskæde. Forretningskæderne er i øvrigt også så topstyrede i dag, at de færreste butikker bar tagen en vin ind. Kun hvor der er en særlig interesse hos butiksejeren, kan det lade sig gøre. Det administrative bøvl er ofte for stort, hvis vinen ikke er inde i edb-systemet med varenummer, stregkoder og den slags. De færreste supermarkeder har i øvrigt noget imod underskoven af garageimportører. Mængderne, som sælges her, er ubetydelige i forhold til det samlede slag. Og det er da set mere end en gang, at vin fundet af en garageimportør er endt på supermarkederne hylder, når de har vokset sig til en slags succes.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...