Nu hedder Rudolf i stedet Waldorf

Navnet på skolen skal afspejle pædagogikken og ikke filosoffen, mener skolelederen

Randi Rehmeier
Ifølge skolelederen, så bliver elever fra Waldorf-skoler generelt meget socialt begavede og selvstændige. Arkivfoto: Martin Damgård
Skolevæsen 27. august 2006 06:00

AALBORG ØST: Hvad tænker du, når du læser ”Rudolf Steiner Skole”? Mange mennesker får de forkerte associationer til navnet ifølge Hans Peter Rasmussen. Han er skoleleder på Waldorf Skolen i Aalborg Øst - som indtil for nyligt hed Rudolf Steiner Skolen. Et navneskifte har givet en elevtilgang på lignende skoler andre steder i landet, og skolelederen håber, at den effekt vil gå igen i Aalborg. Ikke spor underligt Hans Peter Rasmussen mener, at skolens nye navn er mere passende end det gamle. - Vi vedkender os vores arv mere markant nu. Vi vil gerne signalere, at vi ikke er dagdrømmere og lærer børnene obskure, religiøse ting, som nogen måske tror, forklarer han. Derfor er skolen nu opkaldt efter pædgogikken, og ikke efter manden, der udviklede den. Har afskaffet mobning Ifølge skoleleder Hans peter Rasmussen, så er Waldorf Skolen i Aalborg et sted, hvor mobning er udryddet. - Jeg tror, der er mange forældre, der gerne vil finde en skole uden mobning. Og vi har afskaffet mobning. Mobning hænger sammen med kedsomhed ligesom andre uvaner. Men hvis man har en spændende skolegang, som fanger én, så er det ikke nødvendigt at mobbe, forklarer han. Han tilføjer, at det naturligvis er en hjælp, at skolen kun har omkring 70 elever. Meget gerne flere elever Skolelederen på Waldorf Skolen har bestemt flere elever på ønskesedlen. - I nogle klasser måtte der godt være det dobbelte, det er dejligt med store klasser, hvor der er plads, siger han og tilføjer: - Men der er ingen tvivl om, at beliggenhed er et stort problem for os. Hvis skolen lå i vestbyen, så ville vi måske have 100 elever mere, fordi folk siger “mit barn skal ikke gå i skole i Aalborg Øst”. Børn skal være børn Det Hans Peter Rasmussen mener, der gør Waldorf Skolen speciel er, at man her fremelsker børnenes individuelle gode sider. For eksempel paces ordblinde elever ikke igennem mange timers træning for at lære at læse nogenlunde. - Jeg mener ikke, man nødvendigvis skal satse alt på at lære at læse. Så må man finde de andre, stærke sider, siger han. - Her får børn lov til at være børn. Vi giver dem en chance, og der er plads til alle. Siden den første Waldorf-skole blev grundlagt i Stuttagart i 1919 er over 1000 skoler med netop den pædagogik skudt op i hele verden.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...