Nu køres tidskontrol på bus 116

- Jeg opfordrer til at det samme sker på linje 109, siger linjeansvarlig i Fjerritslev

FJERRITSLEV:Der er ikke helt den samme opfattelse af hvordan NT-busserne 116 og 109 kører om morgenen, når man spørger de to involverede hold chauffører. Mens Connex-chaufførerne på linje 116 siger, de har ventet op til ni minutter på ljnje 109 i Aggersund, uden at den er ankommet, har repræsentanten for busselskabet Bent Thykjær, der kører linje 109, fastholdt, at den altid er i Aggersund senest fem minutter efter køreplantiden. Og det er inden for den tilladte i følge NT. - Nu kører vi en tidskontrol på rute 116 i næste uge, når skolerne er i gang igen, siger Connex-chaufførernes linjerepræsentant i Fjerritslev, Ernst Kronholm. - Jeg vil opfordre Bøgelund Mortensen fra Bent Thykjær til at gøre det samme med 109, for det er jo i alles interesse, at den kollektive trafik fungerer, fastslår han. - Så får vi en dokumentation for, hvordan tingene hænger sammen. - Det er i den sidste ende NT’s ansvar at lave køreplanerne, så de kan overholdes. Problemet er, at tiderne i Aggersund ikke blev ændret, da man fjernede linje 982X til Fjerritslev, og det er deværre typisk, at kunderne i de tyndt befolkede områder mærker nedskæringerne i NT mest, siger Ernst Kronholm. Linje 25 halter Et eksempel på et tilbageslag for bustrafikken i Han Herred er at linje 70 fra Aalborg nu stopper i Fjerritslev og afløses af linje 25 videre til Thisted - sommetider. For ved 10 ankomster på hverdage, to gange på lørdage og tre gange på søn- og helligdage er der ikke nogen forbindelse videre fra Fjerritslev vestpå. Den tyndt besatte linje 25 rammer især efterskoleelever, der vender tilbage til Vester Thorup Efterskole efter at have været hjemme på weekend. Faktisk har eleverne, der kommer med 70’eren til Fjerritslev, på nogle afgange fundet ud af at tage med 970X til Østerild. stå af og vente på en 25’er, der går tilbage til skolen i Vester Thorup. Alternativet er, at de skal vente i halvanden time i Fjerritslev på den næste 25’er, fortæller en anden chauffør, Peer Ø. Hansen. - Man har simpelthen splittet den velfungerende linje 70 ad. Det næste bliver givetvis, at der bliver et endnu større slip i Fjerritslev, advarer Peer Ø. Hansen. - Passagererne er også utilfredse med at skulle slæbe bagage ud og ind af bussen, når de skal skifte i Fjerritslev. Tit er det endda den samme bus, de skal på igen, men dørene låses i pausen, og derfor skal alt ud, siger han hovedrystende. - Det rammer helt klart yderområderne, at NT satser 100 millioner kroner på nærbane og stambusser i Aalborg. Pengene skal jo findes et sted, som Peer Ø. Hansen siger. - 14. december var en skæbnedag. Og det rammer skoleelever, pensionister og andre lidt svagere grupper, som ikke har for vane at gøre vrøvl, tilføjer han.