Nu må det ikke gå i kage

Bentley er trimmet til sin første sejr i 73 år – og Tom Kristensen til sin fjerde i træk

Motorsport 14. juni 2003 08:00

LE MANS: Der var New Orleans-jazz i baggrunden samt fadøl, cream tea og agurkesandwiches i baren, da Team Bentley i går inviterede til pressemøde – eller garden party, som de selv kaldte det træf, der unægtelig havde en anderledes uformel karakter end de pressemøder, Tom Kristensens tidligere arbejdsgiver, Audi, plejer at diske op med. Smil på læberne og store forventninger prægede Bentley-lejren over en bred kam. Nu skal Le Mans erobres for første gang siden 1930 – eller som Bentleys pressechef Sarah Perris udtrykte det. - I år er det ikke nok for os blot at følge Audi'erne til dørs. Som Le Mans-ugen har formet sig hidtil, er nordjyske Tom Kristensen manden i centrum hos Bentley. Han kørte onsdag aften den suverænt hurtigste tid af alle og sørgede for, at hans medkører, Rinaldo "Dindo" Capello i eftermiddag kl. 16.00 kører forrest, når det 24 timer lange motorløb gives fri. Prestige - Det har naturligvis ingen praktisk betydning i et løb over 24 timer. Men prestigemæssigt er det vigtigt at vise, at man er den hurtigste på Le Mans. Og at være mere end to sekunder hurtigere end nummer to – det er altså fedt, siger Tom Kristensen, der har jagtet denne pole position længe men de seneste to år har måttet se sin nuværende medkører og daværende konkurrent, Dindo Capello, løbe med æren. - Derfor har jeg i år sikret med, at vi sidder i samme bil, griner himmerlændingen. Lynomgangen er også en hilsen til Bentleys Dream Team i bil nummer 8, de tidligere Formel 1-kørere David Brabham, Johnny Herbert og Mike Blundell, der til stadighed markedsføres i store dele af den internationale motorsportspresse som løbets favoritter. - De brugte endda syv sæt kvalifikationsdæk – vi brugte kun tre, lyder det tørt fra Tom Kristensen, der dog skynder sig at tilføje, at der kun er sund konkurrence og intet brødnid mellem de to Bentley'er. - Men for Bentley er det nu engang vigtigt at gøre det hele så britisk som muligt. Øje for detaljerne Det har ikke mindst tredjemanden i Bentley nummer 7, englænderen Guy Smith, fået at mærke. - Ja, der er ingen tvivl om, at 8'eren har en højere profil end os. Men vi er nu nok lige så stærke, selvom ingen af os har kørt Formel 1. Personligt er jeg glad for, at vi er lidt ude af rampelyset. Så må vi blot håbe, at vi stjæler hele billedet søndag eftermiddag, siger Guy Smith, der har stor respekt for sine mere erfarne medkørere. - Tom er meget fokuseret og har et øje på enhver detalje omkring bilen og løbet. Han er simpelthen konstant på toppen af situationen. Det er hverken tilfælde eller held, at han har vundet løbet fire gange. - Dindo er utroligt hurtig i bilen men til gengæld langt mere afslappet uden for banen. Det er utroligt, at han ikke har vundet før, men han er også meget sulten efter sejren nu. Sådan lyder skudsmålet fra Le Mans-novicen, der til gengæld kender Bentley indefra, idet han har været testkører for firmaet de seneste tre år. I eftermiddag og 24 timer frem skal The Bentley Boys stå deres prøve. Kan de fravriste Audi'erne Le Mans-trofæet, skaffe Bentley af med sit lidt støve image og måske grundlægge en ny britisk storhedstid? Tom Kristensen vil sin vane tro ikke melde for skråsikkert ud. - Vi er hurtige på banen, men vi har også større benzinforbrug, større dækslid og bruger længere tid i pitten på at skifte kører i de lukkede biler, lyder helgarderingen fra himmerlændingen, der med sikkerhed får sit varmeste Le Mans nogensinde. Da bilen i foråret debuterede i 12 timers-løbet på Sebring i Florida nåede temperaturen i førerkabinen op på 65 grader. Det har man siden arbejdet med at køle ned – til 50 grader…

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...