EMNER

Nu må politikerne vågne op

TAXA:Da der er meget fokus på taxabranchen i øjeblikket, er det måske på sin plads med nogle faktuelle oplysninger. Det er Hjørring Kommune, der uddeler ledige taxatilladelser (bevillinger). Det foregår ved opslag i dagspressen, hvorefter alle, der kan opfylde visse kriterier, kan søge. Når en person har modtaget en taxatilladelse, kan vedkommende gå i gang. Der skal købes en bil, der opfylder de krav, der stilles til en hyrevogn. Der skal udfyldes og anskaffes et utal af officielle papirer fra kommune, skat og diverse offentlige instanser. Dernæst skal der taxameter og teknik i bilen. Alt det koster mellem 400.000 og 1.000.000 kroner alt efter, hvor dyr en bil der købes. Det beløb betales af vognmanden, der har tilladelsen. Det er altså ikke kommunen eller Taxa der ejer bilen. I Hjørring by (den gamle Hjørring Kommune), er der tilslutningspligt til det døgnbetjente bestillingskontor. Det er et lovkrav fra Hjørring Kommune. Hjørring Taxa består af ca. 30 personer, der har en tilladelse hver. Og vi betaler godt 9.000 kr. pr. måned pr. tilladelse, for at drive forening og bestillingskontor. I de gamle Hirtshals, Sindal og Løkken/Vrå Kommuner, er det typisk én vognmand, der har flere taxatilladelser. Vedkommende har en telefon, hvor turene modtages, evt. et radioanlæg. De fleste bruger dog mobiltelefoner. Her har man også en slags vagtordning ¿i de skæve timer¿. Det er Hjørring Kommune, der er kontrolmyndighed omkring kundebetjening, holdepladser, og hvilke priser (plomberede taxameter) vi må tage for kørslen. Politi og Skat har ligeledes en kontrolfunktion. Fra politisk hold er Hjørring Taxa blevet pålagt at køre i hele den nye Hjørring Kommune, da vi jo er et bestillingskontor. De øvrige taxaer rundt omkring, må køre i hele kommunen (herunder Hjørring by), men de skal ikke. Enhver med bare en lille smule forstand og logisk tankegang, kan jo straks se at det holder ikke. Selvfølgelig kan jeg ikke som privatmand drive forretning, ved at køre tom (gratis) til Tversted, Vrensted eller Lendum og køre en lokal tur, og så køre tom hjem igen. Dieselprisen er altså 9 kr. pr. liter, og forsikringen på en taxa er typisk 2¿3000 kr. pr. måned. Det kan også være svært at se, at det er taxavognmændene i Hjørring, der har et problem. For det er da ikke købmanden eller andre erhvervsfolk i Hjørring, der har problemer, når forretninger af samme slags lukker i Rakkeby, Vidstrup, Linderum o.s.v. Ja ¿ selv NT henviser til privatbil, når busserne (der vel og mærke er skattebetalte) giver kæmpe underskud. Endelig må jeg sige, at det er beskæmmende, at det udvalg, der beskæftiger sig med taxaerhvervet, i den grad fører strudsepolitik. Det eneste, man hører, er en formand, der hverken har vilje eller evner til at tage en seriøs debat, men blot stiller sig op og udtaler ¿de kan jo bare stoppe hvis ikke de vil køre mere¿. Jo ¿ tak, det var måske nemmere at finde en ny formand (af samme kaliber som de tidligere formænd for gade ¿ og vejudvalget, som vi altid havde en fornuftig dialog med) end at finde 40 nye taxavognmænd. Med ønsket om at 2008 bliver året, hvor politikerne i Hjørring Kommune vågner op og forholder sig til kommunens borgere. I stedet for at sidde med korslagte arme og en evig bagstræberisk holdning til alt, der ikke kommer fra egen mund.