Nu rykker nødbremserne

Systemet, der selv bremser bilen ned ved forhindringer, foran det helt store gennembrud

6
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Kia Niro får egentlig fire stjerner. Men da automatisk nødbremse bliver standard herhjemme, er resultatet femstjernet. Foto Euro NCAP

SIKKERHED:Klart færre ulykker. Det er den åbenbare fordel ved automatiske nødbremser, som selv bremser bilen ned ved forhindringer. Det er et sikkerhedssystem, som nu står på tærsklen til at få det helt store gennembrud.

Søren W. Rasmussen, der ud over at være bilteknisk redaktør på FDM også er dansk medlem af Euro NCAP, som sikkerhedstester biler, vurderer, at det vil være på alle nye bilmodeller i nærmeste fremtid.

Nødbremsen er ikke alene nærmest et krav for at få de eftertragtede fem stjerner ved Euro NCAP-testen, det er også et system, som har en dokumenteret effekt.

- Det er en måde, hvorpå bilfabrikkerne kan få en stor effekt for en lille pris. Vi kan se, at antallet af ulykker ved kørsel i byen falder med 30 pct., når man har automatisk nødbremse, og på motorvej falder antallet yderligere, siger Søren W. Rasmussen.

Flere mærker med

Udstyret kan stadig være dyrt. Herhjemme har den lille VW up, der har automatisk nødbremse som standard, været en frontløber. Men langt flere mærker og modeller kommer med nu.

Således har nye Volvo-modeller i en tid haft automatisk nødbremse, mens Kia/Hyundai har meldt ud, at alle koncernens modeller fremover vil have det.

Up’ens nødbremse er et forholdsvis enkelt system, der virker op til 30 km/t og udelukkende kan reagere på genstande. Mere avancerede systemer kan reagere på mennesker og cyklister og helt op til motorvejsfart.

Sikkerhedsudstyr

Automatisk nødbremse: Bremser bilen helt ned ved forhindringer. Nogle reagerer op til 30 km/t, andre op til motorvejshastighed. Er standard i nogle modeller som VW up. Koster ellers fra 5000 kr.
Forlygter: Xenon-forlygter og især full LED-forlygter giver fantastisk udsyn. I Opel Corsa koster bi-xenon-forlygter 8000 kr., mens full LED-forlygter koster 11.000 kr. i Mazda 2. Pris: Typisk 15.000-20.000 kr.
Automatisk linjevogter: Reagerer med lys og lyd, hvis du krydser vejstriber uden at blinke. Nogle systemer bremser også ned eller griber blidt fat i rattet. Pris fra 10.000 kr.
Vejskilteaflæser: Et kamera aflæser vejskiltene og viser symbolerne i instrumenthuset. Følger typisk højere udstyrsniveauer.
BLIS: Kameraer i sidespejlene advarer, hvis der er biler i sidevognbanen. Pris fra 10.000 kr.
Adaptiv fartpilot: Kan holde en vis afstand til forankørende. Priser fra 6000-7000 kr.
Træthedsalarm: Registrerer, hvis du slingrer eller overskrider midterlinjen uden blink. Standard i nogle modeller.
Bremsealarm: Reagerer med blink og lyd, hvis du er ved at køre op i biler foran. Standard i nogle modeller, kan være ekstraudstyr.

Heller ikke alle fungerer i mørke. Det vil der blive rettet op på i de kommende år.

- Her vil vi se, at alle nødbremser vil kunne opfange alt og fungere døgnet rundt, siger Søren W. Rasmussen.

Linjevogtere retter bilen op

Han forventer også, at de automatiske linjevogtere og alarmer for blinde vinkler vil dukke op i flere biler i de kommende år. Det vil også være på dette område, at der kommer nye krav, næste gang Euro NCAP hæver overliggeren.Det kan for eksempel være i form af linjevogtere, der ikke alene har en alarm men også selv retter bilen op, hvis den er på vej ud over de hvide striber.

Sikkerhedseksperten mener, at netop nødbremsen og linjevogterne er de største sikkerhedsmæssige fremskridt inden for de seneste år:

- Hvis du som fører "falder ud", går de henholdsvis ind og bremser ned eller kan overtage styringen. Vi skal huske på, at alle disse systemer også er skridt hen mod selvkørende biler, siger han.

Sikkerhedsudstyr

Automatisk nødbremse: Bremser bilen helt ned ved forhindringer. Nogle reagerer op til 30 km/t, andre op til motorvejshastighed. Er standard i nogle modeller som VW up. Koster ellers fra 5000 kr.
Forlygter: Xenon-forlygter og især full LED-forlygter giver fantastisk udsyn. I Opel Corsa koster bi-xenon-forlygter 8000 kr., mens full LED-forlygter koster 11.000 kr. i Mazda 2. Pris: Typisk 15.000-20.000 kr.
Automatisk linjevogter: Reagerer med lys og lyd, hvis du krydser vejstriber uden at blinke. Nogle systemer bremser også ned eller griber blidt fat i rattet. Pris fra 10.000 kr.
Vejskilteaflæser: Et kamera aflæser vejskiltene og viser symbolerne i instrumenthuset. Følger typisk højere udstyrsniveauer.
BLIS: Kameraer i sidespejlene advarer, hvis der er biler i sidevognbanen. Pris fra 10.000 kr.
Adaptiv fartpilot: Kan holde en vis afstand til forankørende. Priser fra 6000-7000 kr.
Træthedsalarm: Registrerer, hvis du slingrer eller overskrider midterlinjen uden blink. Standard i nogle modeller.
Bremsealarm: Reagerer med blink og lyd, hvis du er ved at køre op i biler foran. Standard i nogle modeller, kan være ekstraudstyr.

Søren W. Rasmussen forudser, at netop automatiske nødbremser om få år bliver et lovkrav på personbiler, som de er blevet det på lastbiler.

Sikkerhedsekesperten konstaterer også, at bilerne op gennem 90’erne er blevet så teknisk sikre, som de næsten kan, og at næste skridt kommer gennem aktiv sikkerhed, der går ud på at undgå, at ulykkerne sker.

I den seneste Euro NCAP-test hentede nyheder som Kia Niro, Renault Scenic, Subaru Levorg og Toyota Hilux de maksimale fem stjerner - dog kun i de bedste udgaver.

Hilux og Niro er efter nye regler testet med og uden sikkerhedspakke, og så rækker resultaterne kun til tre og fire stjerner. I Danmark vil Kia’en dog være femstjernet, da sikkerhedspakken bliver standard.

Sikkerhed koster

- Selv om den ene af de to kollisionstest giver anledning til panderynker, overbeviser Kia Niro alligevel samlet med et meget flot resultat. Det viser, at det ikke kun er på komfortudstyr, at Kia kan være med.

- Ikke mindst i forhold til sikkerhedsudstyret illustrerer testen, hvilken betydning sikkerhedspakken med nødbremse har for det samlede resultat. Derfor er det også meget positivt, at mærket har valgt, at pakken i Danmark bliver standard og altså ikke noget, man kan fravælge. Heller ikke selv om det betyder, at bilen bliver en smule dyrere, siger Søren W. Rasmussen.

Det er med de nye 2016-regler svært at få topkarakteren uden nødbremsen, og fire af bilerne får også ekstrapoint for at kunne bremse for bløde trafikanter.

Afgørende forskel

- Udviklingen inden for de automatiske nødbremsesystemer går stærkt, og det er positivt at se, at bilproducenterne lykkes med at følge med Euro NCAP’s skærpede krav, siger Søren Rasmussen og tilføjer:

- Selv om alle systemerne ikke er lige gode, kan de stadig betyde en afgørende forskel. De bedste kan i dag bremse helt ned fra 40 km/t., hvis et barn pludselig løber ud foran bilen.

- Og ved hastigheder på op til 70 km/t. kan nødbremserne helt afværge sammenstød med en forankørende bil. Ser vi bare få år frem, vil de automatiske nødbremsesystemer have forbedret trafiksikkerheden markant, slutter Søren W. Rasmussen.

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.